Home » Lumea digitală » Un computer creat de Google a învăţat singur să joace Space Invaders

Un computer creat de Google a învăţat singur să joace Space Invaders

Un computer creat de Google a învăţat singur să joace Space Invaders
Publicat: 27.02.2015
Un computer creat de o divizie a gigantului american online Google a învăţat singur să joace 49 de jocuri video, precum Space Invaders, create de Atari, foarte populare în anii 1980, fiind cel puţin la fel de bun ca un jucător uman în cazul a mai mult de jumătate dintre ele, informează bbc.com.

Cercetătorii de la Google DeepMind au declarat că este pentru prima dată când un sistem informatic a învăţat singur să stăpânească şi să execute o serie de sarcini complexe.

Studiul a fost publicat în revista Nature.

„Până în prezent, sistemele capabile de autoînvăţare au fost folosite doar pentru probleme relativ simple. Pentru prima dată în lume, am folosit un astfel de sistem într-un mediu perceptiv bogat pentru a executa sarcini care sunt greu de realizat de oameni”, a declarat Demis Hassabis, vicepreşedinte al departamentului de inginerie din cadrul DeepMind.

Companiile din domeniul tehnologiei informaţiei investesc masiv în inteligenţa artificială. În 2014, Google a cumpărat DeepMind Technologies pentru peste 618 milioane de dolari.

Computerele au mai reuşit să joace jocuri complexe şi în trecut. Deep Blue, un computer creat de IBM, capabil să joace şah, l-a învins pe campionul mondial Garry Kasparov într-un meci organizat în 1997.

Totuşi, Deep Blue fusese preprogramat cu un fel de manual de instrucţiuni care i-a oferit expertiza necesară în a excela la jocul de şah.

Computerul DeepMind foloseşte un program, pe care compania îl defineşte ca fiind un „agent”, care conţine doar o informaţie de bază înainte de a i se oferi un joc video pe care să-l joace.

„Singura informaţie pe care am oferit-o sistemului au fost pixelii de pe ecran şi ideea că trebuie să obţină un scor cât mai mare.

Sistemul a trebuit să rezolve restul de unul singur”, a explicat Hassabis.

Cercetătorii i-au prezentat computerului 49 de jocuri video, de la unele clasice, precum Space Invaders şi Pong, la jocuri de box şi tenis create pe platforma Atari şi jocul 3D de curse de maşini Enduro.

În cazul a 29 dintre jocuri, performanţele sistemului informatic au fost comparabile sau mai bune decât cele ale unui jucător uman experimentat. În cazul jocurilor Video Pinball, Boxing şi Breakout, performanţele sale le-au depăşit cu mult pe cele ale unui profesionist uman, dar a avut rezultate proaste în cazul jocurilor Pac-Man, Private Eye şi Montezuma’s Revenge.

„Pe de-o parte, pare penibil, în sensul că vorbim despre nişte jocuri din anii 1980 şi se pot scrie soluţii informatice foarte rapid pentru a juca repede şi bine aceste jocuri. Dar ce este important este că avem un sistem informatic care poate învăţa ce să facă bazându-se doar pe ceea ce percepe, adică pixelii. Acelaşi sistem poate juca 49 de jocuri diferite fără nicio programare preliminară. Practic, i se oferă un nou joc, un nou ecran şi îşi dă seama singur, după câteva ore de joc, ce să facă”, a declarat Demis Hassabis.

Cercetarea este cea mai nouă reuşită în domeniul „deep learning” (învăţare profundă), care deschide drumul spre computere mai inteligente.

Savanţii dezvoltă programe informaţionale care, asemănător creierului uman, pot fi expuse unor cantităţi uriaşe de date, cum ar fi sunete şi imagini, şi apoi extrag intuitiv informaţii şi şabloane utile.

Printre acestea pot fi computere care scanează milioane de imagini şi înţeleg ce sunt lucrurile la care se uită: pot identifica o pisică, de exemplu. Această capacitate este foarte importantă pentru automobilele care se pot conduce singure, care au nevoie să fie „conştiente” de ceea ce se află în jur.

De asemenea, poate fi vorba despre sisteme care pot înţelege vorbirea umană, care pot fi folosite în cadrul sistemelor sofisticate de recunoaştere vocală şi pentru sisteme de traducere în timp real.

„Una dintre problemele care ţin industria roboticii pe loc în prezent, în fabrici, în domenii ca roboţi de îngrijire a persoanelor în vârstă sau roboţi pentru gospodărie, este că, atunci când aceste maşini sunt utilizate în lumea reală, trebuie să se confrunte cu neprevăzutul. Nu poţi programa în avans toate situaţiile care s-ar putea întâmpla. Într-un fel, aceste maşini au nevoie de o inteligenţă adaptabilă şi trebuie să fie capabile să înveţe singure”, a mai spus Hassabis.

Unii se tem însă că fabricarea de computere care pot fi mai inteligente decât oamenii poate fi periculoasă.

Fizicianul Stephen Hawking a declarat, în luna decembrie 2014, că dezvoltarea completă a inteligenţei artificiale „ar putea însemna sfârşitul rasei umane”.

Sursă: Mediafax

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Modul inedit prin care țestoasele marine se aliniază cu câmpul magnetic al Pământului
Modul inedit prin care țestoasele marine se aliniază cu câmpul magnetic al Pământului
Les Demoiselles d’Avignon, controversata capodoperă a lui Picasso care a născut cubismul
Les Demoiselles d’Avignon, controversata capodoperă a lui Picasso care a născut cubismul
Hristos Mort în viziunea pictorului Andrea Mantegna. O capodoperă a realismului și controversei
Hristos Mort în viziunea pictorului Andrea Mantegna. O capodoperă a realismului și controversei
Sarea îmbogățită cu potasiu, promițătoare în reducerea riscului de accident vascular cerebral
Sarea îmbogățită cu potasiu, promițătoare în reducerea riscului de accident vascular cerebral
Cum să ai grijă de inima ta, chiar și atunci când există antecedente de afecțiuni cardiace în familie?
Cum să ai grijă de inima ta, chiar și atunci când există antecedente de afecțiuni cardiace în familie?
Test de cultură generală. De ce dormim?
Test de cultură generală. De ce dormim?
Durerea care i-a măcinat pe Cornelia şi Lupu Rednic: „Am suferit! Am zis că mă topesc atunci!”
Durerea care i-a măcinat pe Cornelia şi Lupu Rednic: „Am suferit! Am zis că mă topesc atunci!”
„Eveniment extrem de încălzire” la Polul Nord! Temperaturile au depășit pragul de topire a gheții
„Eveniment extrem de încălzire” la Polul Nord! Temperaturile au depășit pragul de topire a gheții
Grok 3, alternativa lui Elon Musk la ChatGPT, lansat într-o demonstrație live
Grok 3, alternativa lui Elon Musk la ChatGPT, lansat într-o demonstrație live
Administrația Trump neliniștește Europa după declarațiile de la München
Administrația Trump neliniștește Europa după declarațiile de la München
Tensiunile politice dintre Canada și Statele Unite s-au mutat pe gheață
Tensiunile politice dintre Canada și Statele Unite s-au mutat pe gheață
„Vrem apă să ne spălăm şi lumină să învăţăm”. Revolta studenţilor de la Iaşi în anul 1987
„Vrem apă să ne spălăm şi lumină să învăţăm”. Revolta studenţilor de la Iaşi în anul 1987
Supercomputerul Colossus al lui Elon Musk ar putea produce o cantitate enormă de emisii
Supercomputerul Colossus al lui Elon Musk ar putea produce o cantitate enormă de emisii
Apple se pregătește să integreze Apple Intelligence pentru Vision Pro
Apple se pregătește să integreze Apple Intelligence pentru Vision Pro
De ce sute de rozătoare din Buenos Aires vor primi contraceptive
De ce sute de rozătoare din Buenos Aires vor primi contraceptive
Nou record mondial la semimaraton! În câte minute a terminat un alergător ugandez?
Nou record mondial la semimaraton! În câte minute a terminat un alergător ugandez?
De ce avem nevoie toți de sisu, conceptul finlandez mai puternic decât reziliența
De ce avem nevoie toți de sisu, conceptul finlandez mai puternic decât reziliența
Secrete, scandaluri și indicii ascunse. Dezlegarea enigmei din Le Bar Aux Folies-Bergère de Édouard Manet
Secrete, scandaluri și indicii ascunse. Dezlegarea enigmei din Le Bar Aux Folies-Bergère de Édouard Manet