Home » Lumea digitala » Românii sunt pe ultimul loc în Europa la cumpărături online

Românii sunt pe ultimul loc în Europa la cumpărături online

Ioana Scholler 12.13.2020
Românii sunt pe ultimul loc în Europa la cumpărături online
Sursa foto: Unsplash

Românii ocupă ultimul loc în Europa la cumpărături online. De asemenea, românii încă folosesc predominant banii cash, iar când vine vorba de investiții online, România este din nou pe ultimul loc în clasament.

Rezultatele unui sondaj pan-european comandat de platforma de investiții eToro și publicate joi arată că România are cel mai mare potențial de creștere din domeniul tehnologiilor digitale dintre țările studiate.

Cercetarea a fost efectuată în nouă țări europene de Centrul de Cercetare în Economie și Afaceri (Cebr) și a analizat transformările digitale care au loc în domenii precum cele financiar, sănătate, comerț, administrație publică și divertisment.

De ce nu sunt surprinzătoare rezultatele

„Viitorul nostru va fi digital, fie că ne place sau nu, iar majoritatea oamenilor sunt de părere că tehnologia ne va face viețile mai ușoare” a declarat Yoni Assia, fondator și CEO al eToro.

Deși studiul arată că România se plasează pe penultimul loc în acest moment după Indicele Transformării Digitale eToro, țara noastră este lider când vine vorba de potențialul de creștere, iar în materie de sprijin pentru creșterea digitalizării în diverse sectoare este devansată doar de Polonia.

„Rezultatele nu sunt surprinzătoare având în vedere ceea ce știm despre penetrarea scăzută a internetului și a serviciilor financiare, în special în zonele rurale,” a declarat dr. Cosmin Imbrișcă, lector în analiză de date la Universitatea București.

Țara noastră are potențialul de a recupera decalajul

„Însă schimbarea este în curs – accesul la internet e în creștere, inclusiv în zonele rurale,” a adăugat el.

România este pe locul trei la indicele pregătirii expansiunii digitale, acest lucru sugerând că are abilitățile necesare și suportul popular pentru a continua digitalizarea. Rezultatele arată că deși România se află acum la un stadiu mai puțin matur al transformării sale digitale, țara are potențialul de a recupera decalajul în anii următori.

În materie de cumpărături online, românii sunt pe ultimul loc în Europa, în timp de danezii sunt în capul listei. România este de asemenea la coada clasamentului, doar deasupra Germaniei, când vine vorba de folosirea instrumentelor digitale de plată. Marea Britanie este lideră în materie de plați digitale.

Românii încă folosesc predominant banii numerar

„Românii încă folosesc predominant banii numerar, însă am observat o creștere a plăților electronice în ultimii ani, datele BNR arătând că numărul de POS-uri e în creștere, iar românii au acum aproximativ 14 milioane de carduri active,” a declarat Cosmin Imbrișcă.

Când vine vorba de investiții online, România este din nou pe ultimul loc în clasament, în timp ce Spania este lider. Sondajele arată că majoritatea românilor încă preferă să își țină banii în conturi curente sau în depozite bancare.

Cu toate acestea, și aici lucrurile par a fi în schimbare, românii fiind printre cei mai entuziaști europeni când vine vorba de deschidere privind noile tehnologii. Acest lucru este valabil și în finanțe, un sector în care 74% din români sunt de acord cu o creștere a digitalizării.

Un alt domeniu în care românii sunt codași

Un alt domeniu în care România este în urma celorlalte țări europene este în utilizarea online a serviciilor de administrație publică. Conform sondajului, românii sunt pe ultimul loc când vine vorba de interacțiunea digitală pentru servicii administrative. Cu toate acestea, jumătate din români (48%) sunt foarte confortabili cu ideea de a interacționa cu instituțiile guvernamentale online, inclusiv pentru lucruri precum accesarea de beneficii, deci problema pare a fi cu instituțiile care controlează disponibilitatea acestor servicii.

„Instituțiile guvernamentale sunt lente în a face disponibile noi instrumente digitale care să mute interacțiunile lor cu publicul în online, iar instrumentele existente, precum Spațiul Privat Virtual, sunt complicat de accesat și nu au avut un mare succes ca rată de adopție”, a declarat Cosmin Imbrișcă.

Pandemia a accelerat transformarea digitală

Pandemia a accelerat transformarea digitală în toată Europa, cu peste o treime (36%) din toți respondenții sondajului raportând că și-au crescut utilizarea tehnologiilor digitale în afara locului de muncă.

Cu toate acestea, expansiunea tehnologiilor digitale nu a fost fără anumite neajunsuri. Aproape unul din cinci (19%) din cei care și-au extins utilizarea tehnologiei de la începutul pandemiei au declarat că acest lucru i-a făcut să își dorească să consume mai puțin timp în mediul online în viitor. În România și Olanda, această proporție este de aproape un sfert (23%), potrivit Mediafax.

„Odată cu creșterea rapidă a utilizării tehnologiilor digitale în timpul pandemiei, este de așteptat să vedem și un disconfort, în special când ești forțat să te bazezi exclusiv pe interacțiunea la distanță, și în special când vorbim de educația copiilor,” a declarat Cosmin Imbrișcă.

În concluzie, România are cel mai slab scor în 7 din 10 indicatori care alcătuiesc Indicele Interacțiunii Digitale. Cu toate acestea, România arată un potențial de creștere digitală mai mare decât toate celelalte 8 țări studiate. Sprijinul din România pentru creșterea digitalizării în diversele sectoare este devansat doar de Polonia.