Home » Lumea digitală » Metaverse: 5 lucruri de știut și ce ar putea însemna pentru tine

Metaverse: 5 lucruri de știut și ce ar putea însemna pentru tine

Metaverse: 5 lucruri de știut și ce ar putea însemna pentru tine
Credit foto: Pixabay
Publicat: 13.11.2021

În urma rebranding-ului Facebook ca Meta, reflectând concentrarea sa pe „Metaverse”, Microsoft a anunțat acum că își va muta, de asemenea, atenția către acest domeniu.

Meta a propus că Metaverse ne va permite în cele din urmă să ne angajăm în contexte educaționale, profesionale și sociale, în timp ce Microsoft pare să se concentreze în mod special pe tărâmul biroului virtual, deocamdată, scrie The Conversation.

Dar ce este de fapt Metaverse și în ce măsură ar trebui să credem că viziunea care ni se prezintă va fi cu adevărat centrală în viața noastră de zi cu zi?

Ideea în sine nu este nouă. Autorul de science fiction Neal Stephenson a inventat termenul „metavers” în romanul său cyberpunk Snow Crash din 1992, prezentând o lume virtuală 3D în care oamenii, reprezentați ca avatare, puteau interacționa între ei și agenți inteligenți artificial.

La fel ca în orice viziune mare a unui viitor care nu există încă, mulți oameni au încercat să-și imprime propriile definiții pe Metaverse. Dacă ideea este nouă pentru tine, poate ajuta să înțelegi unele dintre proprietățile la care te poți aștepta de la un metavers.

Ce ar putea fi acest Metaverse?

1. O lume virtuală: aceasta este, în opinia The Conversation, cea mai importantă caracteristică a unui metavers. Puteți să-l explorați folosind un computer, o consolă de jocuri, un dispozitiv mobil, o tehnologie portabilă sau un alt dispozitiv, experimentând grafica și sunetul 3D pe parcurs.

Ideea este că acest lucru te face să te simți mai prezent în Metaverse și, probabil, mai puțin prezent în lumea de zi cu zi (unde corpul tău rămâne cu încăpățânare).

2. Realitatea virtuală. Ai nevoie de un set cu cască de realitate virtuală pentru asta. Ideea aici este că te vei cufunda în lumea virtuală pentru a te simți și mai prezent – ​​cel puțin până când te lovești de ceva care rămâne în lumea de zi cu zi, cum ar fi măsuța de cafea.

3. Alte persoane. Metaverse este social. Există o mulțime de alți oameni acolo, reprezentați ca avatare. Unele dintre aceste avatare ar putea fi roboți, agenți virtuali și manifestări ale inteligenței artificiale. Puteți petrece timpul cu ceilalți oameni sau chiar să faceți lucruri împreună. Aspectul social este probabil să fie central în metaversul Facebook, având în vedere istoria sa ca rețea socială.

Fanii Metaverse și unii cercetători cred că comunicarea poate fi mai naturală decât prin videoconferința, deoarece, de exemplu, poți folosi privirea pentru a arăta cui te adresezi (avatarul tău poate întoarce capul pentru a privi o altă persoană). De asemenea, avatarul tău ar putea să treacă și să stea lângă avatarul altcuiva pentru a începe o conversație.

4. Persistență. Aceasta înseamnă că lumea virtuală este disponibilă oricând dorești să o vizitezi. Îl poți schimba adăugând noi clădiri virtuale sau alte obiecte și, important, modificările rămân valabile data viitoare când îl accesezi. S-ar putea să îți poți stabili reședința și să deții o parte din el.

Metaverse se va baza pe conținutul generat de utilizatori – creațiile tale digitale și poveștile personale – în același mod în care rețelele sociale o fac astăzi.

5. Conexiune cu lumea reală. În unele viziuni ale Metaverse, lucrurile virtuale din lumea virtuală reprezintă de fapt lucruri reale în lumea reală. De exemplu, ai putea pilota o dronă virtuală în Metaverse pentru a conduce o dronă reală în lumea reală. Oamenii vorbesc despre real și virtual ca fiind „gemeni digitali”.

Ce pot face în Metaverse și cât de curând?

Diferite corporații vor avea probabil propriile lor viziuni sau chiar versiuni locale ale metaversului, dar, la fel ca internetul, toate vor fi conectate, astfel încât să poți trece de la unul la altul.

Este posibil ca unele lucruri să fie mai atractive și mai practice decât altele. Următorul pas ar putea fi reprezentat de jocurile video, deoarece mulți jucători se bucură deja de jocuri online, iar unele jocuri, într-o anumită măsură, au intrat deja în metavers (gândește-te la caracteristicile de mai sus).

Ideea de a putea socializa sau de a te întâlni cu ceilalți și de a simți că ești cu adevărat alături de ei în persoană este, de asemenea, atrăgătoare – mai ales în epoca pandemiei de astăzi.

Încă nu avem o idee deosebit de clară despre ce va aduce metaversul companiei Meta. În anunțarea rebrandingului, directorul executiv Mark Zuckerberg a menționat diferite posibilități. Este posibil să poți apărea într-o întâlnire reală ca o hologramă sau să joci șah cu cineva din întreaga lume pe o tablă de șah virtual suprapusă lumii reale.

Ar putea metaversul să reprezinte viitorul nostru digital?

Nu neapărat. Viziunea Facebook despre metavers este ca fiind viitoarea noastră interfață cu internetul. Dar dacă vom accesa într-o zi toate serviciile de internet prin lumi virtuale 3D și căști de realitate virtuală rămâne de văzut.

Căștile încă par a fi o tehnologie oarecum de nișă, în ciuda încercărilor multor corporații mari de a le aduce pe piață în ultimii ani, inclusiv Facebook cu achiziționarea Oculus.

Facebook va trebui să construiască asta pe termen lung și viziunea lor despre metaverse nu va deveni o realitate (virtuală) în următorii ani.

O observație finală

Viziunea originală a lui Stephenson asupra metaversului a fost foarte incitantă, dar și plină de posibilități atât pentru daune online, cât și în lumea reală, de la dependență, la criminalitate, la erodarea instituțiilor democratice.

Interesant este că metaversul lui Stephenson a fost deținut în cea mai mare parte de mari corporații, guvernele fiind relegate la a fi în mare parte nesemnificative avanposturi de plimbat hârtii.

Având în vedere tensiunile actuale dintre marile companii de tehnologie și guvernele din întreaga lume cu privire la confidențialitate, libertatea de exprimare și prejudiciile online, ar trebui să ne gândim serios ce fel de metavers dorim să creăm și cine poate să-l creeze, să-l dețină și să-l reglementeze.

Vă recomandăm să citiți și:

Un fost director Google avertizează: Inteligența artificială generală amenință omenirea

Previziuni pentru 2021: Cum anticipează specialiștii că își vor modifica hackerii strategiile de atac

Marile companii din tehnologie se gândesc la 6G: China a lansat deja un satelit 6G în spaţiu

Un parteneriat dintre două mari companii face ca vehiculele autonome să poată livra alimentele la domiciliu

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase