Home » Lumea digitala » Cum știm dacă identitatea ne-a fost furată? Cinci semne la care să fim atenți

Cum știm dacă identitatea ne-a fost furată? Cinci semne la care să fim atenți

Cum știm dacă identitatea ne-a fost furată? Cinci semne la care să fim atenți
Sursa foto: Pixabay

Economia criminalității cibernetice valorează trilioane de dolari anual. Există mai multe părți constituente și participanți.

E puțin probabil ca infractorii care sustrag datele de la o organizație să fie aceeași care încearcă, de exemplu, fraude de identitate.

Potrivit unei analize publicate pe blogul Eset din România, de obicei, datele furate sunt vândute pe forumuri specializate de pe dark web. Apoi sunt cumpărate în masă și testate de fraudatorii de identitate. Ei pot vinde din nou datele pre-testate sau le pot folosi ei înșiși, scrie Mediafax.

În funcție de tipul datelor de identitate, acestea pot fi utilizate pentru:

  • Deturnarea conturilor care dețin deja detaliile unor carduri de credit și utilizarea lor pentru a finaliza tranzacții frauduloase
  • Efectuarea de plăți frauduloase (dacă datele cardului au fost furate)
  • Lansarea unor campanii de inginerie socială ce vizează personalul bancar/telecomunicații pentru a reseta conturile victimelor, astfel încât escrocul să preia controlul asupra acestora
  • Obținerea unor credite în numele dvs.
  • Comiterea unor fraude legate de asigurări de sănătate/rambursări de taxe

Având în vedere numărul mare de scenarii posibile în cazul unui furt de identitate, merită să rămâneți alert. Desigur, cel mai mare semnal de alarmă că datele dvs. de identitate ar putea fi în pericol este dacă primiți un mesaj de notificare în acest sens. Este de la sine înțeles că ar trebui să îl citiți cu atenție pentru a înțelege posibilele implicații.

Alte posibile indicii includ:

Activitate neobișnuită la nivelul extrasului de cont bancar/cardului

Chiar și unele mici discrepanțe pot fi indicatori ai fraudelor, deoarece escrocii verifică adesea validitatea cardurilor furate cu achiziții care par inofensive, înainte de a-și intensifica activitatea. Dacă ceva nu arată în regulă, înghețați contu/blocați cardul. Acest lucru se poate face adesea prin intermediul aplicației dvs. de tip mobile banking, apoi contactați imediat furnizorul dvs. bancar/card.

Telefonul dvs./contul online nu mai funcționează

Dacă atacatorii pun mâna pe datele dvs. de autentificare, primul lucru pe care îl vor face este să vă schimbe parola pentru a vă bloca accesul la cont. Alternativ, dacă au reușit să păcălească operatorul dvs. de telefonie mobilă, îl pot determina să vă porteze numărul pe un dispozitiv aflat sub controlul lor. Acest lucru este cunoscut sub numele de schimbare a SIM-ului și este deosebit de periculos, deoarece înseamnă că vor putea intercepta orice coduri de acces SMS unice, folosite adesea de bănci pentru a vă valida identitatea.

Probleme la depunerea taxelor

O altă strategie comună este de a folosi numerele de securitate socială furate și alte detalii personale pentru a depune taxele aferente din timp, impersonând victima. Hackerul poate revendica în mod fraudulos orice rambursări de taxe datorate. Dacă descoperiți că nu puteți depune impozitele, acesta ar putea fi motivul.

Există o problemă cu factura dvs. medicală

Dacă primiți o factură medicală pentru servicii de care nu ați beneficiat niciodată sau dacă încercați să depuneți o cerere, iar aceasta este respinsă, deoarece ați atins deja limita impusă de furnizorul dvs., hoții de identitate ar putea fi de vină. În special în țările cu sisteme private de sănătate, astfel de escrocherii pot fi foarte profitabile.

Apel de la recuperatorii de datorii

Dacă un hoț de identitate a strâns o datorie uriașă pe cardul de credit în numele dvs. și apoi a dispărut, este doar o chestiune de timp înainte ca un creditor să solicite unei agenții de colectare să investigheze situația.

Primul pas este să nu intrați în panică. Informați imediat banca/furnizorul cardului/asiguratorul și raportați orice infracțiune suspectă autorităților.

Există, totodată, câțiva pași preventivi pe care îi puteți lua și în cazul în care fraudatorii încearcă să vă țintească direct:

– activați autentificarea cu mai mulți factori (MFA) pentru toate conturile pe care le aveți online

– utilizați parole puternice, lungi și unice pentru toate conturile, stocate într-un manager de parole

– asigurați-vă că aveți un software antivirus actualizat pe toate dispozitivele, de la un furnizor de renume

– adoptați toate patch-urile disponibile sau porniți actualizările automate pentru toate dispozitivele

-evitați magazinele de aplicații neoficiale

– evitați să vă conectați la hotspot-uri Wi-Fi publice

– utilizați numai site-uri web de tip HTTPS

– distrugeți și nu aruncați direct documentele vechi, astfel încât să nu divulgați accidental date personale

– micșorați cantitatea de informații pe care o partajați cu companiile online.

Redactia Descopera.ro
Redactia Descopera.ro
Descopera.ro este un portal de stiinta, tehnologie, natura si calatorii care isi propune sa fie cel mai mare site de popularizare a stiintelor si de cultura generala din Romania. Sub sloganul E LUMEA TA!, DESCOPERA.RO aduce zilnic ultimele stiri din cele mai fascinante domenii stiintifice, investigh... citește mai mult