Prima pagină Lumea digitala

Viitoarele INTERFETE ale computerului

Claudiu Andone 03.17.2008 | ● Vizualizări: 86
Viitoarele INTERFETE ale computerului     interfete, philips, fotocamera, mobil, PDA, Mitsubishi + zoom
Galerie foto (3)

Ca orice pasionat de gadgeturi si tehnologie, ma uitam cu jind cum se juca Tom Cruise cu consola lui in filmul Minority Report. Asta se intampla in 2002. Acest deziderat tehnologic a fost atins, ba chiar depasit. Cum vom manui softul computerului in viitor? Exact precum in film, dar fara manusi!

Ecranele multitactile

Un pic de istorie
Prima incercare de ecran multitactil dateaza din 1982 si a avut loc la Universitatea din Toronto. O camera a fost instalata in spatele unui ecran special din sticla. In momentul in care un deget ii atingea suprafata, camera inregistra un punct negru, mai mare sau mai mic in functie de presiunea exercitata, iar rezultatul era trimis catre un TV banal. Astfel puteai desena folosindu-ti unul sau mai multe degete in acelasi timp. In 1991 a aparut o alta abordare, semnata Xerox. Deasupra unui birou era montat un videoproiector care primea semnalul de la un computer. Cu ajutorul catorva camere video si al unor senzori, era determinata pozitia degetului pe birou si, astfel, atingerea se transforma in comanda pentru computer. Adevarata revolutie in domeniu s-a petrecut in 2001, cand Mitsubishi Research Labs a creat o suprafata capabila sa detecteze mai multe atingeri simultane, presiunea de apasare, pozitia, ba chiar sa recunoasca persoana care atingea suprafata. Minunea asta se intampla pentru ca scaunele din jurul mesei pe care era instalata suprafata tactila erau conectate la ecran, iar degetul utilizatorului, in momentul in care atingea ecranul, inchidea un circuit electric. In cazul proiectului Mitsubishi, utilitatea era insa clara: la un proiect puteau lucra concomitent mai multi oameni fara sa se ingramadeasca in jurul unui PC si sa se bata pe maus ca sa-si expuna ideea.

Pentru toata lumea

In sfarsit, in 2004, a fost incorporat intr-un produs comercial primul ecran multitactil. Este vorba de Lemur, creat de Jazzmutant, un controller audio pentru computer.
Pe ecranul acestuia aparea interfata softului audio cu functii de egalizator, sintetizator, instrument muzical virtual, controlabil cu ajutorul mai multor degete simultan. Se pare ca Lemur a avut succes la consumatori, pentru ca producatorul i-a adaugat un mixer audio pe nume Dexter, care functioneaza pe acelasi principiu. In 2006, Philips a prezentat la IFA, cel mai mare targ european de electronice,


O masa cu ecran LCD multitactil destinata gamerilor.

Se numeste Entertaible si este de fapt un ecran cu diagonala de 32 de inci (81 cm) si grosimea de 10 cm. E capabil sa identifice atingerile fiecaruia dintre jucatori si recunoaste formele tuturor obiectelor care sunt asezate pe el. Anul trecut, la Targul din Berlin, am avut placerea sa ma joc cu masa asta mult imbunatatita. Cand am asezat un cub special pe ecran, acesta l-a identificat si, deodata, dintr-un difuzor a inceput sa se auda ritmul unei baterii. Am invartit cubul si tempo-ul a crescut. Cu alte cuburi am adaugat tot felul de sunete: de chitara, pian etc. Specialistul care avea grija de Entertaible mi-a explicat ca respectivele cuburi nu aveau functii batute in cuie, ci puteau fi programate sa preia orice rol in aplicatia respectiva. Olandezii au instalat pentru testare cateva exemplare in gradinite si scoli, dar si in baruri sau cluburi. Ecranul nu este insa pentru buzunarul oricui. Costa vreo 10.000 USD.

Pune mana pe el!

Cel mai spectaculos exemplu de ecran multitactil ramane insa Microsoft Surface. Imagineaza-si ca asezi fotocamera pe masa din living si ca pozele in format digital se revarsa pe toata suprafata acesteia, ca sa le poti vedea mai bine. Apoi le maresti tragand cu doua degete de colturile lor, exact ca pe ecranul mobilului iPhone. Le impingi pur si simplu spre mobil tot cu degetul, ca sa le pastrezi in memorie. Surface arata ca o masuta pentru cafea, dar geamul luminat montat deasupra este de fapt un ecran multitactil cu diagonala de 30 de inci (76,2 cm), in spatele caruia se ascund un computer, un videoproiector si cinci camere video care urmaresc miscarea si pozitia obiectelor de pe masa. Ecranul recunoaste asadar mai multe atingeri simultan, identifica forma si natura gadgeturilor asezate pe suprafata sa (fotocamera, mobil, PDA etc.) si interactioneaza cu acestea prin unde radio Bluetooth si Wi-Fi. Aplicatiile sunt extrem de variate, de la destinatia de panou interactiv de informatii si colaborare colectiva in cadrul unui proiect, la pura distractie. Masa a fost vanduta deja unor lanturi hoteliere din Statele Unite, dar si operatorului de telefonie T-Mobile, care a instalat cateva exemplare in magazinele sale de desfacere pentru a da clientilor informatii utile. Microsoft a promis ca va pune in vanzare Surface pentru consumatori inca din aceasta primavara. Dispozitivul va costa intre 5.000 si 10.000 USD, in functie de configuratie.

FARA ATINGERE

Ferestrele sensibile
Adevarata scamatorie in problema interfetei cu un computer este aceea de a-l manevra fara sa-l atingi. Prin asta se traduce si conceptul Daylight, prezentat de Philips la Simplicity Event 2007. Daca ai fost vreodata in SUA, stii cat de neplacut este sa te adaptezi la noul fus orar, iar draperiile de la hotel nu se pricep decat sa blocheze lumina de afara. Cu Daylight, ferestrele se transforma in niste jaluzele interactive, care reactioneaza la miscarile mainii. Daca iti treci palma de la dreapta spre stanga prin fata geamului, acesta incepe sa se umple cu frunze care o acopera treptat pana blocheaza toata lumina de afara. Cu aceeasi miscare a mainii, dar de jos in sus, geamul isi schimba culoarea ca prin minune. Astfel poti sa transformi lumina alba si intensa a unui rasarit natural intr-una de asfintit, cu licariri rosiatice. Tot fereastra te va trezi cand vei decide tu, lasand lumina sa intre treptat in camera si invaluindu-te intr-o melodie calda, cu ciripit de pasari. Olandezii planuiesc ca, in urmatorii ani, sa incorporeze tehnologia in hoteluri. Este greu de explicat in cuvinte efectul ferestrei interactive, dar, ca sa te convingi, cauta pe YouTube cu cheia „Philips Daylight“ si vei gasi clipul de prezentare a minunatiei.

Ca in Minority Report
De curand, unul dintre cercetatorii companiei americane Cynergy Labs a derulat un proiect simplu, care a durat exact opt zile. Omul a conectat un computer la un TV, a montat deasupra o telecomanda wireless de la consola Nintendo Wii si a creat niste manusi care seamana leit cu cele ale lui Tom Cruise din Minority Report. Acestea comunica, bineinteles, cu telecomanda. Apoi a adaptat platforma software instalata in Microsoft Surface ca sa functioneze cu intreg sistemul. Rezultatul? O interfata cu care controleaza de la distanta tot ce se intampla pe ecran, la fel ca un dirijor orchestra. Pe ecran apar doi cursori, unul pentru fiecare mana, care se misca odata cu acestea. Cu doua puncte de „sprijin“, manipularea obiectelor virtuale 3D pe ecran devine o joaca. Daca nu am reusit sa te lamuresc cum functioneaza toata tarasenia, pe site-ul labs.cynergysystems.com poti vedea un clip mai mult decat convingator.
 
Acum si fara manusi
Ce manusi? Ce telecomanda? Norvegienii de la Elliptic Labs controleaza computerul cu mainile goale. Pe internet au circulat cateva clipuri video (pe care le gasesti si pe site-ul www.ellipticlabs.com) cu tehnologia lor, dar pe site nu am gasit explicatiile functionarii sistemului. In film, omul face cateva demonstratii de control de la distansa al computerului cu gesturile unei singure maini. M-a lamurit din fericire Stian Aldrin, seful companiei norvegiene. Dispozitivul care permite aceasta operatie este format dintr-un sistem de senzori de miscare care determina pozitia unui obiect in spatiu prin unde acustice. Cu alte cuvinte, este un fel de sonar 3D. Aldrin n-a vrut sa spuna cu cine a semnat acorduri de producsie a interfesei, dar mi-a dezvaluit faptul ca firma lui a implementat sistemul in cel mai mare spital din Oslo. Aplicatia le permite chirurgilor sa controleze softurile de monitorizare a  pacientilor fara sa se atinga de vreun echipament. Directorul de la Elliptic Labs nu a dezvaluit nici presul sistemului, dar m-a asigurat ca acesta este suficient de mic pentru a lansa produsul pe piata rezervata consumatorilor.

EPILOG

Sunt tehnologii spectaculoase, cu multe aplicasii si cu costuri de productie reduse. De altfel, consola Wii a celor de la Nintendo dovedeste acest lucru, iar industria jocurilor video va fi probabil prima care va absorbi noile interfete. Tot Aldrin mi-a dat raspuns si la intrebarea „De ce se misca lucrurile atat de greu cu implementarea tehnologiilor, daca sunt asa de simple si accesibile?“: „Consumatorii nu sunt gata sa lase la o parte interfetele conventionale pentru a experimenta unele noi.“ Restul l-am dedus singur. Un producator nu risca sa investeasca intr-un produs pe care nu are garantia ca il va vinde.