Home » Lumea digitala » Viitoarele INTERFETE ale computerului

Viitoarele INTERFETE ale computerului

03.17.2008
Ca orice pasionat de gadgeturi si tehnologie, ma uitam cu jind cum se juca Tom Cruise cu consola lui in filmul Minority Report. Asta se intampla in 2002. Acest deziderat tehnologic a fost atins, ba chiar depasit. Cum vom manui softul computerului in viitor? Exact precum in film, dar fara manusi!

Ecranele multitactile

Un pic de istorie
Prima incercare de ecran multitactil dateaza din 1982 si a avut loc la Universitatea din Toronto. O camera a fost instalata in spatele unui ecran special din sticla. In momentul in care un deget ii atingea suprafata, camera inregistra un punct negru, mai mare sau mai mic in functie de presiunea exercitata, iar rezultatul era trimis catre un TV banal. Astfel puteai desena folosindu-ti unul sau mai multe degete in acelasi timp. In 1991 a aparut o alta abordare, semnata Xerox. Deasupra unui birou era montat un videoproiector care primea semnalul de la un computer. Cu ajutorul catorva camere video si al unor senzori, era determinata pozitia degetului pe birou si, astfel, atingerea se transforma in comanda pentru computer. Adevarata revolutie in domeniu s-a petrecut in 2001, cand Mitsubishi Research Labs a creat o suprafata capabila sa detecteze mai multe atingeri simultane, presiunea de apasare, pozitia, ba chiar sa recunoasca persoana care atingea suprafata. Minunea asta se intampla pentru ca scaunele din jurul mesei pe care era instalata suprafata tactila erau conectate la ecran, iar degetul utilizatorului, in momentul in care atingea ecranul, inchidea un circuit electric. In cazul proiectului Mitsubishi, utilitatea era insa clara: la un proiect puteau lucra concomitent mai multi oameni fara sa se ingramadeasca in jurul unui PC si sa se bata pe maus ca sa-si expuna ideea.

Pentru toata lumea

In sfarsit, in 2004, a fost incorporat intr-un produs comercial primul ecran multitactil. Este vorba de Lemur, creat de Jazzmutant, un controller audio pentru computer.
Pe ecranul acestuia aparea interfata softului audio cu functii de egalizator, sintetizator, instrument muzical virtual, controlabil cu ajutorul mai multor degete simultan. Se pare ca Lemur a avut succes la consumatori, pentru ca producatorul i-a adaugat un mixer audio pe nume Dexter, care functioneaza pe acelasi principiu. In 2006, Philips a prezentat la IFA, cel mai mare targ european de electronice,

O masa cu ecran LCD multitactil destinata gamerilor.

Se numeste Entertaible si este de fapt un ecran cu diagonala de 32 de inci (81 cm) si grosimea de 10 cm. E capabil sa identifice atingerile fiecaruia dintre jucatori si recunoaste formele tuturor obiectelor care sunt asezate pe el. Anul trecut, la Targul din Berlin, am avut placerea sa ma joc cu masa asta mult imbunatatita. Cand am asezat un cub special pe ecran, acesta l-a identificat si, deodata, dintr-un difuzor a inceput sa se auda ritmul unei baterii. Am invartit cubul si tempo-ul a crescut. Cu alte cuburi am adaugat tot felul de sunete: de chitara, pian etc. Specialistul care avea grija de Entertaible mi-a explicat ca respectivele cuburi nu aveau functii batute in cuie, ci puteau fi programate sa preia orice rol in aplicatia respectiva. Olandezii au instalat pentru testare cateva exemplare in gradinite si scoli, dar si in baruri sau cluburi. Ecranul nu este insa pentru buzunarul oricui. Costa vreo 10.000 USD.

Pune mana pe el!

Cel mai spectaculos exemplu de ecran multitactil ramane insa Microsoft Surface. Imagineaza-si ca asezi fotocamera pe masa din living si ca pozele in format digital se revarsa pe toata suprafata acesteia, ca sa le poti vedea mai bine. Apoi le maresti tragand cu doua degete de colturile lor, exact ca pe ecranul mobilului iPhone. Le impingi pur si simplu spre mobil tot cu degetul, ca sa le pastrezi in memorie. Surface arata ca o masuta pentru cafea, dar geamul luminat montat deasupra este de fapt un ecran multitactil cu diagonala de 30 de inci (76,2 cm), in spatele caruia se ascund un computer, un videoproiector si cinci camere video care urmaresc miscarea si pozitia obiectelor de pe masa. Ecranul recunoaste asadar mai multe atingeri simultan, identifica forma si natura gadgeturilor asezate pe suprafata sa (fotocamera, mobil, PDA etc.) si interactioneaza cu acestea prin unde radio Bluetooth si Wi-Fi. Aplicatiile sunt extrem de variate, de la destinatia de panou interactiv de informatii si colaborare colectiva in cadrul unui proiect, la pura distractie. Masa a fost vanduta deja unor lanturi hoteliere din Statele Unite, dar si operatorului de telefonie T-Mobile, care a instalat cateva exemplare in magazinele sale de desfacere pentru a da clientilor informatii utile. Microsoft a promis ca va pune in vanzare Surface pentru consumatori inca din aceasta primavara. Dispozitivul va costa intre 5.000 si 10.000 USD, in functie de configuratie.

Iți recomandăm