Home » Natura » Mega Fauna (I)

Mega Fauna (I)

11.16.2007
Miturile privind animale de staturi gigantice au existat in aproape toate culturile lumii, si cu toate acestea, multa vreme, existenta lor a fost considerata o simpla fabulatie. Cu atat mai mult cu cat perioada de timp cuprinsa intre extinctia dinozaurilor (acum circa 65 de milioane de ani) si cea a aparitiei primilor hominizi, acum aproximativ 2.000.000 de ani, ramane, in mare parte, o enigma pentru cercetatori.

Au fost emise numeroase teorii conform carora animalele uriase nu ar fi putut exista datorita greutatii corporale imense, cel mai bun exemplu fiind elefantul, animal aflat la limita unei greutati maxime pe care membrele sale o pot suporta. Si cu toate acestea, fosilele descoperite recent, unele dintre ele nu mai vechi de cateva sute de ani, contrazic aceste supozitii.

Testele efectuate in laborator asupra pestilor piranha au demonstrat ca acestia si-au marit considerabil masa corporala precum si durata de viata, atunci cand au fost supusi unor conditii climaterice existente acum cateva sute de mii de ani. Piranha, care in mod normal nu cantaresc mai mult de cateva sute de grame, au ajuns sa cantareasca pana la doua kilograme, in conditiile unei atmosfere cu un procent de oxigen foarte ridicat.

In prezent, este o certitudine faptul ca vietati uriase au populat pamantul inainte de aparitia omului si chiar au convietuit cu acesta pana aproape de epoca moderna desi exista inca multe semne de intrebare asupra modului de viata al acestora.
Giganti in lumea animalelor
Sarcosuchus imperator

Primele fosile ale acestui impunator animal au fost descoperite in Niger, la inceputul anilor ‘50 de catre exploratul francez Alfred Felix de Lapparent. Desi numai 50% din ramasitele vietatii fusesera gasite, expertizele si masuratorile oamenilor de stiinta au socat opinia publica atunci cand au confirmat dimensiunile cu adevarat gigantice ale crocodilului de acum 110 milioane de ani. Exemplarul masura in jur de 12-13 metri lungime si cantarea aproximativ 8000 de kilograme, de peste zece ori mai mult decat cei mai mari crocodili din prezent.

In 1991, scheletul complet al unui alt exemplar a fost descoperite in bazinul Amazonului. Studiind numai craniul acestuia, care avea o lungime de circa 1,6 metri, cercetatorii au estimat greutatea acestuia la aproape 12 tone, cu peste o tona mai greu decat cel mai mare Tyranosaurus rex descoperit vreodata. De asemenea, inaltimea crocodilului-urias in timpul mersului atingea circa 2,5 metri, imagine de cosmar daca ne gandim ca dimensiunile actualilor crocodili i-ar face pe acestia sa para doar niste pui comparativ cu Sarcosuchus imperator.

Cercetatorul american Carl Frailey afirma ca dimensiunile unei reptile sunt direct proportionale cu media de viata, stiut fiind faptul ca acestea cresc pe toata durata vietii. Daca un crocodil ar trai cel putin 100 de ani, ar arata ca un veritabil dinozaur, subliniaza omul de stiinta. Intr-adevar, studiile arata ca ultimele fosile descoperite Sahara, in 2000, apartin unui exemplar adult cu o varsta de aproximativ 50-60 de ani, mult mai mult decat media de viata a reptilelor din prezent.
Megalania prisca
Cu siguranta, cea mai mare soparla descoperita vreodata este Megalania prisca. Fosile ale acestei reptile au fost descoperite in Australia, cele mai recente datand de acum 40.000 de ani. Nu incape nici o indoiala asupra faptului ca primii locuitori ai Australiei, au intalnit veritabilul monstru.

Desi ramasitele descoperite pana in prezent nu pot arunca o imagine clara asupra dimensiunilor acesteia, cercetatorii estimeaza ca Megalania avea peste sapte metri lungime si circa 1900 – 2000 de kilograme. Asemanarea acesteia cu varanul de Komodo i-a determinat pe oamenii de stiinta sa creada ca exista o stransa legatura genetica intre cele doua specii. In realitate, Megalania prisca se aseamana mai mult cu Varanus giganteus, cea mai mare specie de soparla existenta in prezent pe teritoriul Australiei.

Carnivor de temut, Megalania s-a aflat in varful piramidei trofice pentru o lunga perioada de timp fiind capabil sa vaneze pana si cele mai mari mamifere ale vremii.
Desi este considerata o specie disparuta, mai multe zvonuri sustin ca reptila uriasa ar continua sa existe, prezenta ei fiind semnalata atat in Australia cat si in Noua Guinee.
Indricotherium
Stramosul rincorerilor de astazi, Indricotherium este cunoscut drept cel mai mare mamifer care a trait vreodata. Dimensiunile sale care amintesc, mai degraba, de cele ale dinozaurilor, sunt cu adevarat colosale. Atingand peste 5 metri inaltime, 8-9 metri lungime si o greutate care depasea 15 tone, uriasul mamifer domina campiile Asiei acum circa 35 milioane de ani.

Desi este catalogat drept un rinocer preistoric, Indricotherium arata mai degraba ca un tapir urias, dupa cum o demostreaza fosilele descoperite pana in prezent, Acestuia ii lipsea cornul intalnit la toate cele 5 specii de rinoceri care au supravietuit pana astazi, in timp ce membrele si gatul ii erau lungi si robuste. Dentitia sa i-a determinat pe oamenii de stiinta sa il considere un animal ierbivor care avea un mod de hranire asemanator cu al girafelor de astazi.

Denumirea sa vine din limba rusa, de la termenul „indrik”, cel care desemna un animal mitologic urias cu trup de taur, cap de cal si un urias corn de rinocer. Indrik era considerat stapanul tutoror animalelor.

Urmeaza Mega Fauna (II)

Consumul de ciuperci ar putea reduce riscul de depresie
Telescopul James Webb și-a desfăcut prima oglindă. Ce urmează pentru noul observator?
O companie anunță că a creat roșiile modificate genetic care conțin substanțe psihoactive