Home » Natura » Vulcanul de pe insula japoneză Nishinoshima a erupt din nou. ”Terenul format recent este extrem de favorabil vieţii” FOTO+VIDEO

Marina Manastîrlî 03.02.2016
Un nou studiu a subliniat evoluţia remarcabilă a uneia dintre cele mai tinere insule din lume, dezvăluind modul în care s-a format aceasta
La aproximativ 1000 km sud de Tokyo se află insula vulcanică Nishinoshima. Ea reprezintă, de fapt, vârful unui vulcan subacvatic de aproximativ 3 kilometri înălţime şi cu o circumferinţă a bazei de circa 94 de kilometri.

În luna noiembrie a anului 2013, o activitate vulcanică explozivă a fost observată în sud-estul insulei. Scurgeri enorme de lavă au fost identificate la suprafaţa oceanului, iar, timp de o lună, o nouă insulă a început să se ivească la 25 de metri deasupra nivelului mării.

După ce au observat apariţia noii insule, autorii acestui nou studiu au relevat faptul că formarea sa a avut loc în două etape principale. Prima etapă a constat în eliberarea bruscă a lavei fierbinţi în apa rece nu foarte adâncă.

Acest fenomen este cunoscut sub denumirea de erupţie „Surtseyan”, după insula islandeză, care s-a format în acelaşi mod în anul 1963. În termen de trei zile de la descoperirea insulei, forţele maritime japoneze au observat că evoluţia erupţiei a cunoscut o schimbare semnificativă.

Apa nu mai putea cădea în orificiie de ventilare a lavei, fapt care a dus la extinderea suprafeţei insulei. Gazul „uscat” era aruncat în sus de pe muntele nou-format. Această fază de erupţie e numită „strombolian” şi produce fântâni de foc spectaculoase. În această etapă, lava poate construi noi formaţiuni pe stâncile preexistente.

Potrivit experţilor, vulcanii de pe insulă rămân activi pe tot parcursul acestui an. De când a început erupţia, a fost produsă o cantitate de lavă echivalentă cu cea a 80 de bazine de înot olimpice.

Foarte important este faptul că terenul vulcanic este extrem de favorabil vieţii. Având drept exemplu plantaţiile de măslini din jurul Muntelui Etna şi pădurile dese din jurul muntelui Fuji, noul Nishinoshima nu reprezintă o excepţie.

Aşadar, nu doar vulcanologii sunt entuziasmaţi, ci şi biologii, care se aşteaptă să descopere noi forme de viaţă, care vor coloniza acest laborator natural aflat în continuă creştere.