Home » Natura » Plantele pot răspunde la o atingere.”Sunt pe deplin conştiente de orice stimul fiziologic” – FOTO+VIDEO

Autor: Marina Manastîrlî 06.02.2016
Oamenii de ştiinţă din Australia au descoperit dovezi că plantele într-adevăr pot simţi când le atingem.

Diferite senzaţii pot declanşa o multitudine de modificări fiziologice şi genetice. Ele se schimbă în funcţie de tipul de stimulare, fie că este vorba de câteva picături de ploaie, fie de o atingere cu mâna, plantele simt.

„Deşi oamenii, în general, consideră că plantele nu simt atunci când sunt atinse, studiul nostru arată că plantele sunt de fapt foarte sensibile la atingeri”, a declarat cercetătorul Olivier Van Aken, de la Universitatea de Vest din Australia.

„În timp ce plantele nu par să se plângă atunci când rupem o floare sau o frunză, acestea sunt pe deplin conştiente de acest lucru, de contact şi răspund rapid la tratamentul nostru faţă de ele”, a adăugat Olivier Van Aken.

Potrivit sciencealert.com, primul lucru este să nu anticipăm şi să antropomorfizăm ceea ce rezultă din această situaţie. Încă nu există dovezi care să sugereze cum plantele ”simt” şi de ce aceste percepţii sunt asemănătoare cu simţurile omului, care, spre deosebire de plante, la om sunt ghidate de creier.

Cercetările anterioare au arătat că plantele nu au o destul de bună conştientizare a împrejurimilor. De exemplu, plantele pot „auzi” când insectele le ciupesc şi pot elibera substanţe chimice pentru a le opri. Pe lângă asta, plantele pot comunica între ele, printr-un „intranet” subteran al rădăcinilor.

Deşi nu există nici un răspuns vizibil la oricare din acest stimul, aceste abilităţi ajută planta să fie la curent cu împrejurimile şi să se pregătească pentru orice pericol potenţial sau să fie gata să profite de schimbarea condiţiilor meteorologice.

Un lucru pe care oamenii de ştiinţă l-au descoperit recent a fost că picăturile de apă pulverizate pe plante pot schimba expresia a mii de gene. Acesta este un răspuns fiziologic dramatic, care a început la câteva minute după stimulare şi s-a oprit după o jumătate de oră.

„Am fost capabili să demonstrăm că acest răspuns a fost activat la contactul fizic cauzat de picăturile de apă ce aterizau pe suprafaţa frunzelor”, spune Van Aken.

Echipa a constatat că o mângâiere uşoară sau o atingere cu penseta ar putea declanşa o cascadă similară de reacţii fiziologice. Cercetătorii au explicat că aceste informaţii ar putea fi esenţiale pentru supravieţuirea plantelor în sălbăticie.

„Spre deosebire de animale, plantele nu pot fugi de condiţii nocive. În schimb, plantele par să fi dezvoltat sisteme de apărare complicate pentru a sesiza mediul, pentru a se ajuta să detecteze un pericol şi să reacţioneze în mod adecvat la acesta”, explică Van Aken.

Studiul a identificat, de asemenea, şi două proteine ​​care ar putea întrerupe răspunsul tactil al plantei.