Home » Natura » Modul surprinzător în care evoluează diavolii tasmanieni. Ei devin imuni la o boală deosebit de gravă

Autor: Alin Motogna 09.02.2016
Afecţiunea a fost constatată în rândul populaţiei de mamifere marsupiale încă de acum 20 de ani.

Diavolul tasmanian (Sarcophilus harrisii) este considerat cel mai mare marsupial carnivor din întreaga lume. În singurul loc în care acesta mai poate fi găsit, insula Tasmania, animalul a trăit fără a fi expus pericolelor, însă începând din 1996 tot mai multe exemplare au fost diagnosticate cu o formă de cancer facial care s-a dovedit a fi fatal în 100% din cazuri.

Există, însă, şi veşti bune. S-a constatat că, pe parcursul evoluţiei lor rapide, diavolii tasmaniei reuşesc să dobândească imunitate la respectiva formă de cancer.

O echipă formată din cercetători americani, britanici şi australieni au studiat probe de ADN colectate şi depozitate încă dinainte ca boala să se răspândească în rândul marsupialelor. Specialiştii au identificat astfel două regiuni genomice care prezentau schimbări semnificative ca răspuns la prezenţa cancerului. În cazul altor mamifere, aceste două zone ale ADN-ului au fost puse în legătură cu activitatea sistemului imunitar, ceea ce înseamnă că diavolii tasmanieni ar putea trece printr-un proces de dezvoltare a imunităţii împotriva afecţiunii cu care au fost diagnosticaţi.

Deşi populaţia de diavoli tasmanieni a fost redusă cu 80% pe tot cuprinsul Tasmaniei, multe dintre locurile în care există exemplare diagnosticate cu cancer încă adăpostesc marsupiale sănătoase. Pentru a le proteja şi a le lăsa să se înmulţească, cercetătorii plănuiesc să le izoleze de celelalte animale.

,,Studiul nostru sugerează că supravieţuirea diavolilor tasmanieni poate avea o speranţă în faţa acestei boili devastatoare. În cele din urmă, i-ar putea ajuta pe specialişti să cunoscă mai multe informaţii despre evoluţia transmisibilităţii cancerului, dar şi despre remisia sau reapariţia cancerului sau a altor boli”, susţine Andrew Storfer, unul dintre cercetătorii implicaţi în studiul diavolilor tasmanieni.

Sursa: mnn.com