Home » Natura » A fost realizată cea mai precisă reconstituire a unui dinozaur de până acum. Cât timp a durat întregul proces – FOTO+VIDEO

Autor: Alin Motogna 09.18.2016
Reptila reconstituită a trăit în urmă cu aproximativ 100 de milioane de ani.

Oamenii de ştiinţă britanici coordonaţi de Dr. Jakob Vinther (Universitatea din Bristol), împreună cu paleoartistul Bob Nicholls au creat cea mai precisă reconstituire a unui dinozaur de până acum. Reconstituţia a fost realizată după fosilelele unui Psittacosaurus descoperit în China.

Rămăşiţele acestei reptile sunt descoperite deseori în zona Asiei. Psittacosaurus era un dinozaur biped, cu un cioc neobişnuit, pe care îl folosea pentru a ciugului în vegetaţia densă din perioada Cretacicului, în urmă cu peste 100 de milioane de ani. Cutia craniană masivă pe care o avea i-a determinat pe cercetători să creadă că animalul avea un creier de mari dimensiuni şi o inteligenţă superioară celorlalte reptile din zonele în care trăia. Mai mult decât atât, ochii săi mari îi permitea să aibă o vedere foarte bună.

Foto:iflscience.com

Specimenul studiat de experţii britanici este conservat la Muzeul Senkenberg din Frankfurt. Scheletul provine din cel mai bine prezervat depozit de fosile din lume, Jehol Biota (China). Depozitul este de tip Lagerstätte (,,loc de depozitare”), denumire dată de germani pentru locurile din lume în care se află fosilele cel mai bine conservate. Dinozaurul examinat recent este unul dintre cele mai spectaculoase exemple în acest sens, deoarece, în cazul său, s-au păstrat intacte fragmente de ţesut, de piele şi chiar de organe.

Foto:iflscience.com

Pentru a putea reconsitui înfăţişarea specimenului de Psittacosaurus, cercetătorii l-au analizat cu ajutorul undelor laser. În acest mod, au fost puse în evidenţă materialele fluorescente conservate de-a lungul celor 100 de milioane de ani. Folosind un microscop cu electroni, specialiştii au confirmat prezenţa melanozomilor, structuri care adăpostesc pigmenţii din celule şi ţesuturi. Mai apoi, fosilele au fost fotografiate, pentru a putea carta dispunerea pigmenţilor şi a o transpune pe un model computerizat.

Sursa:youtube.com/cellvideoabstracts

Reconstrucţia fizică a dinozaurului reprezintă opera artistului Bob Nicholls. Timp de trei luni, acesta a muncit pentru a realiza sute de schiţe şi desene, pentru a crea un cadru complex din oţel şi a-l acoperi cu polistiren, plasă de sârmă şi, în cele din urmă, cu lut. În final, modelul a fost pictat şi i s-au adăugat elementele de detaliu.

,,Zilele în care paleoartiştii inventau orice culori doreau pentru un dinozaur s-au dus. Acum avem dovezi ale modelelor de culori pentru un număr semnificativ de specii, iar în cazul celor pentru care nu avem, va trebui să ţinem cont de evoluţia condiţiilor de mediu. Să nu uităm de diversitea modurilor în care animalele îşi crează culorile”, a spus Bob Nicholls.

Sursa: theguardian.com