Home » Natura » Reuters: Secătuite de dictatorul Ceauşescu, mlaştinile din România sunt restituite vieţii sălbatice

09.17.2016
Păsările şi peştii se întorc treptat în Delta Dunării din România, pe toată întinderea unui areal care a fost secătuit de dictatorul Nicolae Ceauşescu în anii '80, dar pe care comunitatea locală o redă încet-încet vieţii sălbatice, relatează Reuters.

Cu sprijin din partea organizaţiei WWF, ce se ocupă cu operele de caritate în domeniul mediului natural, dar şi cu fonduri din vistieria Uniunii Europene, aproape 900 de hectare dimprejurul Mahmudiei, odinioară secătuite la ordinul lui Nicolae Ceauşescu pentru a crea zone cu teren cultivabil, au fost reconectaţi în reţeaua de canale şi lacuri din regiune, scrie Mediafax.

Echipamentele de mari dimensiuni au fost folosite pentru a crea noi pase de navigaţie – o binefacere pentru pescarii ce compun una dintre cele mai sărace comunităţi din Europa, dar şi pentru companiile de turism locale care pot să-şi deversifice ofertele şi, în acest mod, să încurajeze prosperitatatea economică în Delta Dunării.

„Multe păsări au migrat către această zonă şi oamenii nu mai trebuie să călătorească ore lungi pentru a le putea admira”, a delcarat viceprimarul Mahmudiei Ion Meuta pentru Reuters.

Aproape 300 de specii de păsări îşi fac cuib de-a lungul cele 600.000 de hectare pe care se întinde Delta Dunării, printre care cormorani mignoni, vulturi cu coadă albă şi ibişi cu penajul lustruit. Pelicanul alb egiptean ajunge în zonă în fiecare primăvară, iar gâsca arctică migrează în Deltă pentru a se adăposti de iarna aprigă din nordul Europei.

Potrivit Danube Delta Biosphere Reserve Authority, Delta Dunării, inclusă în patrimoniul UNESCO, oferă al treilea cel mai biodiversificat ecosistem din lume după Great Barrier Reef din Australia şi insulele Galapagos.

O lege ce interzice pescuitul în zonă protejează speciile pe cale de dispariţie, printre care se regăseşte şi sturionul alb, peşte antic, chiar mai vechi decât dinozaurii.

„Sturionul alb este emblema Deltei Dunării”, spune fermierul Marilena Maereanu. „Anul trecut am eliberat 15,000 de sturioni stelaţi în Dunăre. În 6 sau 7 ani vor începe să se reproducă.”, a adăugat Marilena pentru Reuters.