Home » Natura » Ce înseamnă, cu adevărat, să fii o albină, insecta fără de care nu ar exista viaţă pe Pământ

Autor: Anamaria Iosif 12.10.2016
Polenul este folosit de către flori pentru a se reproduce, dar este şi un aliment necesar pentru albine şi odată adus în stup, albinele îl vor amesteca cu apă şi cu nectar de flori şi va fi stocat în stup. Dar cum pot decide albinele ce floare să aleagă?

Într-un studiu publicat în revista Functional Ecology, cercetătorii au făcut publică întrebarea: Cum este văzută o floare din perspectiva unei albine şi de ce acestea adună polenul? Atunci când se întorc în stup, albinele sunt îndrumate de celelalte către florile care pot oferi un polen de calitate. Mai mult, simţul olfactiv al albinelor este extrem de dezvoltat, astfel că acestea ştiu unde să se întoarcă, iar preferatele lor sunt florile ce au un miros puternic, ceea ce înseamnă că pot detecta polenul de la distanţă şi îi pot reţine mirosul. Dar, cu toate acestea, mirosul polenului nu este întotdeauna de ajuns, iar cercetătorii încearcă să descopere dacă albinele pot detecta mirosul aminoacizilor din componenţa polenului şi dacă pot detecta florile care au mai mult polen doar prin această metodă.

Albinele sunt în căutarea polenului în majoritatea timpului, îl colectează de la flori şi îl mută de la o floare la alta, procedeu ce ajută la reproducerea plantelor. De asemenea, albinele folosesc polenul pentru a se hrăni, pentru ca organele lor sexuale să se dezvolte şi pentru a hrănii albinele mai tinere.

În timpul Perioadei Cretacice, atunci când plantele şi animalele se aflau în pericol de extincţie, plantele au reuşit să îşi dezvolte abilităţi prin care să limiteze cantitatea de polen colectată de către albine, iar una dintre acestea este reprezentată de producerea nectarului. Acesta conţine zahăr şi aminoacizi, pe care albinele le folosesc pentru a se încărca de energie şi îl consumă, uneori, în schimbul polenului. Timp de mulţi ani, cercetătorii au încercat să descopere modul în care albinele colectează nectarul şi au descoperit faptul că acestea îl pot diferenţia faţă de nectar. Însă, pe când acesta le ajută să fie mai energice, proteinele şi grăsimile din polen sunt esenţiale în ceea ce priveşte sistemul reproductiv al acestora.

Cu toate că am fi tentaţi să credem asta, albinele nu cosumă polenul atunci când se află pe o floare, doar îi simt gustul. Cu toate acestea, cercetătorii sunt de părere că acest aspect nu este unul destul de important, căci acestea  simt doar gustul zahărului, al sării, al  toxinelor şi, probabil, şi cel al proteinelor. Datorită acestui lucru, acestea sunt capabile să identifice polenul care conţine toxine.

În ceea ce priveşte vederea albinelor, aceasta nu este foarte dezvoltată, dar pot distinge culorile şi le pot asocia cu polenul. De asemenea, acestea pot asocia memoriile cu anumite atingeri şi cercetătorii sunt de părere că acest aspect este crucial în ceea ce priveşte memorarea locului din care au colectat polen ultima oară.

Sursa: NY Times