Home » Natură » România are nevoie de cuiburi! Îndemnul SOR pentru conservarea speciilor de păsări din România

Publicat: 28.03.2018
De Ziua Păsărilor, pe 1 Aprilie 2018, SOR vrea să se asigure că România va avea 2018 noi pui de pasăre. Pentru acest lucru mai este nevoie de amplasarea a 74 de cuiburi artificiale noi.
Noi am amplasat deja 100 de cuiburi în marile parcuri din Bucureşti. Alte 160 de cuiburi au fost amplasate în parcurile din 10 mari oraşe ca parte a proiectului România Prinde Aripi. Cu o medie de 6 pui dintr-un cuib de piţigoi, putem spune că avem deja condiţiile pentru 1560 de păsări. Pentru a ne atinge obiectivul, 2018 pui în anul 2018, avem nevoie ca membrii SOR, profesorii şi elevii din programele noastre să amplaseze 74 de cuiburi noi de pasăre”, spune Valentin Marin, managerul proiectului România Prinde Aripi.

Căsuţa din comerţ = capcană

Când spunem cuiburi, ne referim la cuiburi de tip scorbură artificială pentru păsări sălbatice, nu la celebrele „căsuţe” din comerţ, care nu reuşesc să protejeze puii păsărilor. Căsuţele vin cu 3 mari greşeli care fac din ele adevărate capcane, nu ajutoare pentru păsări, informează SOR.

Nu respectă dimensiunile necesare şi au prea puţin spaţiu.
Au intrarea mult prea mare. Piţigoii au nevoie de o intrare rotundă, cu diametrul de 3,5 cm – dacă e mai mare, intră alte specii şi îi gonesc. Puii sunt prinşi acolo ca pradă pentru veveriţe sau ciocănitori.
Niciun cuib nu are un beţişor lângă intrare. Pe astfel de beţe se aşază ciorile, gaiţele sau alţi prădători de cuiburi şi se servesc cu puii din cuib.
SOR nu recomandă achiziţia căsuţelor de păsări din comerţ, ci a cuiburilor artificiale realizate de ateliere, după scheme verificate de specialişti. Există astfel de ateliere şi în România, iar preţurile variază de la 30 la 100 de lei, în funcţie de tipul de cuib.

De ce cuiburi?

Oua in cuibPentru siguranţă, mai multe specii de păsări preferă să cuibărească în scorburi şi depind de arborii bătrâni, în care să poată găsi astfel de locuri. Cum aceştia sunt eliminaţi, de multe ori din motive de siguranţă (să nu cadă peste maşini, oameni etc.) păsările nu mai găsesc locuri de cuibărit. Amplasarea de cuiburi artificiale este una din cele mai simple măsuri de conservare pentru asigurarea unei populaţii cât mai mari de păsări sălbatice, păsări care să menţină echilibrul populaţiilor de insecte (omizi, ţânţari, muşte etc).

Un singur piţigoi mare (Parus major) face zilnic 1.000 de curse cu insecte pentru puii dintr-un cuib. Ţiclenii (Sitta europaea) sunt una din speciile din parcuri care se descurcă cu scorburile care au intrarea mult mai mare. Cei doi parteneri iau noroi şi zidesc intrarea în scorbură până când o micşorează pe măsura lor, iar alte păsări mai mari nu îi pot deranja.

Ziua Păsărilor – Ziua Cuiburilor

Ziua Păsărilor este o sărbătoare naţională marcată în perioada interbelică de profesorii de şcoli şi licee. Elevii, sub coordonarea profesorilor de ştiinţele naturii, amplasau cuiburi artificiale. Din 1994, la cererea Societăţii Ornitologice Române, 1 Aprilie este în România Ziua Păsărilor. Începând cu perioada de după cel de-al Doilea Război Mondial şi instaurarea comunismului, sărbătoarea a fost dată uitării. Societatea Ornitologică Română (SOR) a depus eforturi în vederea readucerii acestei zile dedicate păsărilor în actualitate. În martie 1994, Ministerul Învăţământului şi Ştiinţei, în urma solicitărilor din partea SOR, şi-a declarat acordul pentru organizarea în şcoli a Zilei Păsărilor, în fiecare an la 1 aprilie.

Ce puteţi face pentru păsări?

Confecţionaţi un cuib sau cumpăraţi unul. (Scheme şi cuiburi se găsesc pe www.sor.ro)
Convingeţi încă un prieten să facă acelaşi lucru.
Pe 1 Aprilie, mergeţi şi amplasaţi cuibul, apoi ieşiţi la birdwatching.
Când reveniţi din teren, trimiteţi un mail şi o fotografie cu cuibul la adresa [email protected] şi SOR va realiza tabloul oficial al Zilei Păsărilor, cu toate cuiburile, pe pagina de Facebook.

Societatea Ornitologică Română (SOR) este cea mai importantă organizaţie independentă de conservare a păsărilor din România. Un ONG premiat, SOR, lucrează pentru a proteja păsările sălbatice şi habitatele lor în România de peste 25 de ani. Misiunea noastră este să ne asigurăm că populaţiile noastre unice de păsări sunt protejate, iar locurile naturale minunate ale României nu sunt exploatate şi distruse de evoluţiile dăunătoare. Dorim să îi inspirăm pe oameni să contribuie la protejarea păsărilor şi a habitatelor din România şi, cu ajutorul lor, să ne asigurăm că şi generaţiile noastre viitoare se vor bucura de acestea.