Home » Natura » O nouă specie de dinozaur ierbivor gigant, detectată în Africa de Sud. Cântărea aproximativ 12 tone

Autor: Oana Bujor 09.29.2018
O nouă specie de dinozaur ierbivor ce a trăit pe Pământ în urmă cu 200 de milioane de ani a fost descrisă în Africa de Sud. Părţi din fosila lui au fost descoperite în urmă cu mult timp, dar o echipă internaţională de specialişti, condusă de Jonah Choiniere (Universitatea Witwatersrand -Wits, Johannesburg, Africa de Sud), din care a făcut parte şi cercetătoarea Emese M. Bordy, născută la Cluj, a publicat recent un studiul cu rezultatele cerectării.

Dinozaurul numit Ledumahadi mafude, ce s-ar traduce din limba Sesotho ca „giganticul tunet din zorii zilei”, cântărea aproximativ 12 tone şi avea o înăţime de patru metri în zona şoldurilor.

Ledumahadi mafude este una dintre rudele apropiate ale sauropozilor, ce putea ajunge la o greutate de aproape 60 de tone. Fosila descoperită recent prezintă detalii privind locul în care a trăit, dar şi modul în care au evoluat sauropozii. „Primul lucru pe care l-am observat la animal a fost cât de solide sunt oasele membrelor. Deşi mărimea este asemănătoare cu cea a sauropozilor giganţi, membrele acestora erau de obicei mai subţiri, în timp ce ale lui Ledumahadi sunt extrem de groase”, a declarat dr. Blair McPhee din cadrul Universidade de Sao Paulo, Ribeirao Preto (Brazilia).

Credit foto: dr. Pia Viglietti / Wits University

Echipa de specialişti a utilizat o nouă metodă cu ajutorul măsurătorilor „braţelor” şi „picioarelor”  pentru a demonstra că dinozaurul mergea în toate cele patru membre ale sale, spre deosebire de alţi membrii ai grupului său din acea perioadă, cum ar fi Massospondylus

Credit foto: Wits University

Ledumahadi a trăit în regiunea Clarens din Africa de Sud. Deşi în prezent zona este muntoasă, peisajul era cu totul altul în trecut. „Ne putem da seama din proprietăţile stratului de roci sedimentare în care au fost conservate că, în urmă cu 200 milioane de ani, zona Africii de Sud arăta mult mai diferit, probabil precum regiunea Musina, din provincia Limpopo a Africii de Sud”, a declarat  dr. Emese Bordy, cercetătoare născută la Cluj şi sedimentolog în cadrul Universităţii din Cape Town.

Ledumahadi este înrudit cu dinozaurii gigantici din Argentina ce au trăit într-o perioadă similară, fapt ce întăreşte ideea că super-continentul Pangaea încă era întreg în perioada timpurie a Jurasicului. Potrivit cerectătorilor, aceşti dinozauri se puteau deplasa uşor între Johannesburg şi Buenos Aires.

Mulţi dinozauri au mers în patru picioare, deşi strămoşii lor mergeau în două picioare, iar oamenii de ştiinţă vor să afle cum s-a produs schimbarea evoluţionară. „Vrem să ştim cum a evoluat mersul animalelor (patru picioare versus două picioare) şi Ledumahadi ne ajută mult cu asta”, a afirmat dr. Emese Bordy pentru Descopera.ro

Dr. Emese Bordy a precizat că săpăturile la sit-ul unde a fost excavată fosila dinozaurului au început în 1988, când celebrul paleontologist sud-african James Kitching a descoperit primele oase ale acestui animal. Ulterior, după anii 2000 s-au făcut noi cerectări la acest sit, iar în 2016 au fost efectuate noi excavări de către dr. Blair McPhee şi de către profesorul Jonah Choiniere. Ultimul os al acestui dinozaur a fost descoperit în mai 2017 de către Sifelani Jirah.

Cercetările în straturile rocilor jurasice din zona respectivă vor continua. „Eu am studiat geologia şi paleontologia acestui parc Jurasic, din Africa de Sud, în ultimii 16 ani. Fiecare descoperire pe care o facem este o piesă de puzzle nouă şi interesantă care ne ajută să spunem, cu o mai mare claritate, povestea acestui ecosistem complex de 200 de milioane de ani. Cu câteva luni în urmă, am publicat o altă piesă din acest puzzle, după ce echipa mea de cercetare a descoperit un set de urme realizate de un consumator de carne, un dinozaur de aproximativ 8-9 metri. Acest megateropod a fost foarte posibil să vâneze ierbivorele Ledumahadi”, a adăugat Bordy.

Studiul a fost publicat în jurnalul Current Biology în 27 septembrie.

Anthony Fauci se îndoiește că Rusia a făcut toate testele necesare pentru noul vaccin