Home » Natura » Ce este mai înfricoşător decât un piranha? Un super-piranha! Peştele teroriza vieţuitoarele marine dintr-o eră străveche

Alexandru Voiculescu 10.23.2018
Un peşte similar cu piranha de astăzi, cu o gură plină de dinţi ascuţiţi, unii aflaţi chiar şi pe cerul gurii, trăia în mările din Jurasic, rupând carnea şi chiar părţile dure ale corpurilor altor creaturi acvatice.

Peştele trăia acum 152 de milioane de ani, conform unui nou studiu al unei fosile a creaturii găsite în Germania, în anul 2016, în aceleaşi formaţiuni de calcar din sudul ţării unde au fost găsite şi fosile de Archaeopteryx, considerată veriga dintre dinozauri şi păsări, scrie Live Science.

„Pe vremea când acest peşte trăia, zona arăta total diferit. Era o mare tropicală cu mici insule, acoperite probabil de o vegetaţie bogată de ferigi care adăpostea o populaţie diversă de animale şi insecte”, a precizat autoarea principală a studiului, Martina Kölbl-Ebert, paleontolog şi director al Muzeului Jura din Eichstätt din Germania. De asemenea, „marea era plină de recife de corali, de specii de nevertebrate precum crustaceele, dar şi diferite specii de peşte şi reptile marine”, a adăugat aceasta.

După ce savanţii au scos fosila din „închisoarea” stâncoasă, au descoperit că are dinţi lungi şi ascuţiţi chiar şi în cerul gurii. Mai mult, peştele avea dinţi triunghiulari care ieşeau din oasele de-a lungul marginii mandibulei.

Studiile arată că peştele era echipat pentru a rupe şi tăia carnea sau părţile mai dure într-un mod extrem de similar cu piranha de astăzi. În consecinţă, cercetătorii l-au numit Piranhamesodon pinnatomus.

De asemenea, paleontologii au descoperit fosile de peşte pe care Piranhamesodon i-a vânat; aceste animale au bucăţi de aripioare lipsă. „Aceasta este o paralelă uimitoare cu piranha moderni, care nu se hrănesc neapărat cu carne ci cu aripioarele altor peşti”, a precizat David Bellwood, co-autorul studiului de la Universitatea James Cook din Australia. „Este o strategie foarte inteligentă, întrucât aripioarele cresc la loc, făcându-le o sursă regenerabilă. Dacă te-ai hrăni cu un peşte ar fi mort, dar din aripioare poţi mânca de mai multe ori pe viitor”, a adăugat cercetătorul.

Înaintea acestei descoperiri, nu se cunoştea că peştii osoşi muşcă din aripioarele altor peşti într-o eră atât de timpurie. Se credea că se hrănesc cu nevertebrate sau că îşi înghit prada cu totul.

„Noul peşte descoperit este un exemplu interesant de evoluţie convergentă”, a adăugat Kölbl-Ebert. Evoluţia convergentă apare atunci când două animale evoluează în moduri similareîn ere diferite pentru a rezolva probele similare şi care nu au o legătură directă de rudenie. În acest caz este vorba despre piranha moderni şi super-piranha jurasic.

Fosila este acum la Muzeul Jura din Germania şi poate fi văzută de public. Savanţii şi-au descris descoperirea în noul număr al revistei Current Biology apărut pe 18 octombrie.

Atac neaşteptat al peştilor piranha: 60 de persoane au fost rănite pe o plajă în Argentina