Home » Natură » Un plămân extrem de bine conservat al unei păsări de acum 120 de milioane de ani a uimit paleontologii

Publicat: 23.10.2018
Cercetătorii au făcut o descoperire extrem de rară: o pasăre arhaică, de acum 120 de milioane de ani, s-a păstrat aproape complet până în zilele de astăzi, fiind cel mai vechi exemplar unde un plămân a rămas intact.

Se întâmplă rar ca organele străvechi să se fosilizeze, astfel că paleontologii au fost uimiţi să vadă vestigiile conservate extrem de bine ale unui plămân care aparţinea păsării din era dinozaurilor, scrie Live Science.

Iniţial, savanţii au fost entuziasmaţi să descrie specimenul Archaeorhynchus spathula, o pasăre care a trăit acum 120 de milioane de ani, datorită conservării penelor, inclusiv o coadă care nu a mai fost văzută în nicio specie din Cretacic, dar care este des întâlnită la speciile actuale.

La o inspecţie mai atentă a ieşit la iveală că plămânii păsării au fost şi ei fosilizaţi, reprezentând cei mai vechi plămâni văzuţi vreodată la păsări, conform lui Jingmai O’Connor, coautoare a studiului de la Academia Chineză de Ştiinţe.

Fosila este din formaţiunea Jehol Lagerstätte din Cretacicul timpuriu, aflată în nord-estul Chinei, dar O’Connor şi colegii săi au găsit-o în Muzeul Natural Shandong Tianyu din Pingyi, o colecţie cu mii de fosile de păsări.

Este doar al cincilea exemplar de Archaeorhynchus spathula descris până acum. Este o pasăre fără dinţi, de dimensiunea unui porumbel, dar exemplarul este pe departe cel mai bine conservat datorită materialului alb din cavitatea toracică ce pare a reprezenta un plămân fosilizat.

Descoperirea scoate la iveală că structura plămânilor este similară cu cea a plămânilor speciilor actuale de păsări. Acest lucru înseamnă că pasărea avea un flux unidirecţional de aer în plămâni – aerul care intra era în mare parte proaspăt şi plin cu oxigen, spre deosebire de aerul din plămânii mamiferelor, care este un amestect de aer nou şi vechi, ceea ce înseamnă că per total are un conţinut de oxigen mai scăzut. „Plămânii păsărilor sunt foarte diferiţi de plămânii noştri şi au o structură mai complexă”, a precizat Martin Sander, paleontolog la Universitatea Bonn din Germania, care nu a fost implicat în studiu.

De asemenea, crocodilii de astăzi au plămâni cu flux de aer unidirecţional, iar paleontologii credeau că este o moştenire de la primii dinozauri cu pene, dar dovezile în acest sens au lipsit până acum.

Savanţii au descoperit cele mai vechi fosile. Au o vechime de 3,77 miliarde de ani