Home » Natura » O nouă cercetare arată că cea mai mare extincţie în masă din istoria vieţii nu a fost atât de catastrofală, cel puţin pentru plante

Autor: Alexandru Voiculescu 12.27.2018
O colecţie de fosile cu vârsta de circa 255 de milioane de ani sugerează că cele trei grupuri majore de plante au existat mai devreme decât s-a crezut anterior, supravieţuind astfel celei mai mari extincţii în masă care a distrus mai mult de 90% din speciile marine şi circa 70% din vertebratele de pe uscat.

Fosilele, descrise în revista Science din 21 decembrie, împing înapoi în timp primele dovezi ale existenţei acestor grupuri de plante cu aproximativ 5 milioane de ani, scrie Science News.

„Dar nu sunt oricare 5 milioane de ani – sunt aceia ai limitei Permian-Triasic”, a precizat coautorul studiului, Benjamin Bomfleur, paleobotanist la Universitatea din Munster, Germania. Descoperirea duce la creşterea listei de plante de uscat care au supravieţuit catastrofei cunoscute sub numele de Moartea cea Mare, cea mai mare extincţie în masă din istoria vieţii, care a avut loc acum circa 252 de milioane de ani la sfârşitul Permianului.

Bomfleur şi colegii săi au găsit noile fosile în rocile din deşertul aflat lângă Marea Moartă în Iordania.

Când aceste fosile erau vieţuitoare, regiunea avea un climat tropical, dar cu perioade lungi de secetă. Aceste condiţii nu erau bune pentru formarea fosilelor, dar, în mod surprinzător, exemplarele găsite de paleontologi sunt într-o stare de conservare excepţională. Echipa a putut extrage din roci cuticule de plante care prezintă mai multe trăsături microscopice de pe suprafaţa frunzelor şi tulipinilor. Aceste detalii au ajutat savanţii să identifice speciile de plante într-un mod mai precis.

Cercetătorii au descoperit că fosilele aparţin familiei Podocarpacae, un grup mare de plante cu con care acum există în Emisfera Sudică. Acestea sunt cele mai vechi dovezi ale oricărei familii de conifere care încă există şi astăzi.

De asemenea, fosilele arată că alte două linii de plante cu seminţe care astăzi sunt dispărute (Bennettitales şi Corystospermales) existau în timpul Permianului şi au supravieţuit extincţiei în masăBennettitales este un grup important în mod particular pentru că produceau structuri reproductive asemănătoare florilor şi pot fi rudele îndepărtate ale plantelor cu flori, care au apărut acum circa 125 de milioane de ani.

Ne putem afla deja în a şasea extincţie în masă, iar aceasta este cauzată de activitatea umană