Home » Natura » O replică robotică a unei fosile vechi de 290 de milioane de ani deschide o fereastră către lumea vieţuitoarelor străvechi

Autor: Alexandru Voiculescu 01.20.2019
Cum se mişcau primele animale terestre? Savanţii au folosit un schelet al unei fosile vechi de aproape 300 de milioane de ani şi urme de paşi conservate pentru a crea un model robotizat, micşător, al acestui animal străvechi.

Biologul John Nyakatura, de la Universitatea Humboldt din Berlin, a petrecut ani de zile studiind o fosilă veche de 290 de milioane de ani descoperită în 2000 în cariera Bromacker din regiunea centrală a Germaniei. Erbivorul cu patru picioare trăia înaintea apariţiei dinozaurilor şi fascinează savanţii „datorită locului pe arborele vieţii”, a precizat Nyakatura. Cercetătorii cred că animalul este o amniotă, un grup de animale care a evoluat ulterior în mamifere moderne, reptile şi păsări, scrie Phys.

Savanţii cred că primele animale amfibii au ocupat uscatul acum 350 de milioane de ani, iar primele amniote au apărut acum 310 milioane de ani.

Fosila, din specia Orabates pabsti, este „un schelet conservat şi păstrat frumos”, a precizat Nyakatura. Mai mult, savanţii au identificat anterior urme fosilizate de deplasare lăsate de creatura de aproape un metru lungime.

Nyakatura a colaborat cu expertul în robotică Kamilo Melo, de la Institutul Federal de Tehnologie din Lausanne, Elveţia, pentru a crea un model al exemplarului pentru a studia maniera de deplasare. Rezultatele au fost publicate pe 16 ianuarie în jurnalul Nature.

Cercetătorii au construit o replică la scară 1:1 a animalului. Am modelat cu atenţie fiecare os”, a precizat Nyakatura, apoi am testat mişcarea în varii moduri, până când urmele lăsate se potriveau cu urmele fosile, eliminând astfel combinaţiile care nu erau posibile din punct de vedere anatomic.

Au repetat acest exerciţiu cu o versiune robotizată pe care au numit-o OroBOT. Acesta este alcătuit din motoare cu părţi printate 3D din plastic şi oţel. „Modelul ne ajută să testăm dinamica din lumea reală, luând în considerare gravitaţia şi frecarea”, a precizat Melo. Echipa a mai comparat modelele cu animalele vii, inclusiv salamandrele şi iguanele.

Bazându-se pe acest studiu, cercetătorul elveţian a ajuns la concluzia că animalul „avea o postură destul de dreaptă şi nu îşi târa burta sau coada”. Thomas R. Holtz, paleontolog la Universitatea Maryland, care nu a participat la studiu, a precizat, în urma rezultatelor, că „o astfel de postură este mai veche decât s-a crezut anterior”.

O fosilă unică din Era Glaciară, perfect conservată, a fost descoperită în Canada