Home » Natura » Oamenii de ştiinţă întâmpină dificultăţi în a ţine în viaţă animalele editate genetic

Adrian Popovici 04.26.2019
Geneticienii din întreaga lume fac eforturi susţinute pentru a depăşi stadiul în care realizează experimente pe organisme model precum unele muşte sau peştele zebră, concentrându-şi eforturile în proiectarea unor organisme care să fie folosite în viitoarele studii.
Studiile genetice din prezent apelează la organismele model, specii non-umane pe care se realizează experimente, în speranţa că pot oferi o înţelegere a modului de funcţionare a altor organisme. Unii dintre cercetători vor să depăşească acest stagiu şi, cu ajutorul tehnologiei de editare a genelor CRISPR, încearcă să producă noi organisme pentru aceste studii, notează Futurism. Aceste organisme ale căror gene sunt modificate prezintă până în acest moment un mare dezavantaj, nu sunt fiabile. Mai exact, deşi prin editare sunt create animale care pot să corespundă nevoilor studiilor ştiinţifice, ele nu pot fi ţinute în viaţă pentru perioade extinse şi au dificultăţi în ceea ce priveşte reproducerea.

Folosirea actualelor specii model vine dintr-un considerent cât se poate de practic, acestea au o capacitate foarte ridicată de adaptare la condiţiile laboratoarelor. „Considerentul clasic pentru care folosim organismele model este legat de faptul că sunt asemenea dăunătorilor. Nu au mari impedimente în ceea ce priveşte adaptarea şi reproducerea”, a declarat pentru Nature Tessa Montague, microbiolog molecular.

Folosirea unor noi organisme în cadrul studiilor implică faptul că cercetătorii sunt nevoiţi să înveţe despre ciclurile de viaţă şi comportamentele reproductive ale acestora. „În cazul în care acceptăm provocarea de a lucra cu noi specii pentru a studia caracteristicile lor unice, există posibilitatea de a nu se adapta la condiţiile din laborator”, adaugă microbiologul Tessa Montague.

Oamenii de ştiinţă sunt optimişti faţă de perspectiva proiectării unor noi organisme model pentru cercetările ştiinţifice. Folosind tehnologia CRISPR pentru a edita ouăle depuse de afide (păduchii plantelor), nişte insecte minuscule cu un ciclu reproducător accelerat, ei sunt mai aproape de a obţine noi organisme model. „În sfârşit suntem capabili de a extinde ceea ce înţelegm prin organismele model”.

Cinci moduri în care tehnica revoluţionară de editare genetică CRISPR se poate aplica organismului tău