Home » Natura » Un lac de lavă a fost descoperit în Antarctica

Un lac de lavă a fost descoperit în Antarctica

Autor: Adrian Popovici 07.11.2019
La nivel global, oamenii de ştiinţă au descoperit doar opt lacuri cu lavă active.

Un lac cu lavă, aflat în mijlocul unui vulcan, a fost descoperit în Antarctica. Oamenii de ştiinţă au profitat de o zi senină, în care norii nu acopereau insula Saunders pentru a observa din satelit vulcanul din vârful Muntelui Michael. Aceştia au descoperit că în craterul vulcanului se află un lac din lavă, notează Live Science.

Descoperirea unui lac de lavă reprezintă un evenimnent destul de rar în lumea ştiinţifică, până în prezent au fost descoperite doar opt astfel de lacuri, cel de pe insula Saunders fiind inclus.

În mod obişnuit, insula Saunders, aflată în Marea Weddel,  este acoperită de nori, fapt care împiedică observaţiile din satelit asupra acesteia. Totuşi, profitând de condiţii meteo favorabile, cercetătorii de la British Antarctic Survey (BAS) au reuşit să descopere lacul de lavă format în craterul muntelui Michael. Măsurătorile iniţiale arată că lacul are între 90 şi 215 metri în diametru, iar lava din interiorul acestuia are temperaturi ce variază între 989 şi 1.279 grade Celsius.

Autoarea principală a studiului, dr. Danielle Gray de la University College London, în care este consemnată această descoperire, a declarat că insula Saunders, din lanţul de Insule Sandwich care face parte din Teritoriul Antarctic Britanic, este foarte greu de explorat de către un echipaj uman, de aceea a fost nevoie de imaginile din satelit. „A fost vizitat foarte rar la bază (n.r Muntele Michael) şi nimeni nu a ajuns în vârf”, a mai explicat aceasta.

În mod normal, atunci când vulcanii erup, ei formează lacuri temporare de lavă, dar acestea se răcesc cu timpul, de obicei în decursul a câteva zile sau săptămâni. În cele opt cazuri care sfidează această regulă, geologii au teoretizat că se întâlnesc anumite condiţii speciale care ar putea permite lavei să îşi păstreze forma lichidă. Astfel, o teorie de lucru este aceea conform căreia gazele vulcanice sunt cele care creează condiţiile termice ideale pentru apariţia acestui fenomen.

Alex Burton-Johnson, un geolog al British Antarctic Survey şi co-autor al studiului, a declarat că următorul pas în studierea fenomenului este reprezentat de trimiterea unei drone care să fotografieze de aproape lacul de lavă, dar, din păcate, o astfel de acţiune are nevoie de ani înainte de a fi dusă la îndeplinire.

„Problema principală este reprezentată de faptul că Insulele Sandwich sunt foarte izolate, astfel că traficul maritim în preajma lor este foarte restrâns”, explică dr. Burton-Johnson. „Aşa că nu există foarte multe oportunităţi ca o ambarcaţiune folosită pentru cercetare să se afle în zonă”, a mai adăugat acesta.

Studiul citat a fost publicat în cel mai recent număr al revistei de specialitate Volcanology and Geothermal Research.

Zece hectare de pășuni, restaurate pentru hrana faunei sălbatice din Maramureș
MESAJE DE SFÂNTA MARIA. Cele mai frumose, originale, inspirate şi amuzante mesaje, SMS-uri şi felicitări de Sfânta Maria
Cercetătorii folosesc Luna pentru a descoperi viața extraterestră
Victorie pentru castorii din Marea Britanie. Au primit „dreptul de a rămâne” în țară după o absență de 400 de ani
România, clasată pe primul loc într-un raport privind rata deceselor provocate de COVID-19 în UE
Televizorul transparent de la Xiaomi, o revoluție în tehnologie
Jocul care poluează cel mai mult. Generează emisii totale de 600 de milioane kg de CO2
Ruperea unui cablu a avariat grav Arecibo Observatory, al doilea cel mai mare radiotelescop din lume
Cum studiază cercetători din Cluj riscul importului țânțarilor exotici în aeronave
Top 10 exoplanete care ar putea susține viața
O cascadă din Australia a început să curgă invers. Ce se ascunde în spatele fenomenului?
Armata SUA a dezvăluit noi imagini din timpul unui test cu o rachetă hipersonică