Home » Natura » Placa tectonică Juan de Fuca se destramă

Placa tectonică Juan de Fuca se destramă

Autor: Adrian Popovici 08.14.2019
Placa tectonică Juan de Fuca se destramă
Folosind observaţiile seismice realizate de-a lungul unui an, omenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că placa tectonică Juan de Fuca se destramă, bucăţile rezultate urmând a se uni cu plăcile tectonice din vecinătate.

Existenţa unei crăpături în placa tectonică Juan de Fuca, care se întinde de-a lungul costelor vestice ale Statelor Unite ale Americii,  a fost îndelung discutată, dar un studiu recent aduce şi o serie de dovezi care să sprijine această teorie, notează Live Science.

„În timp ce alţi cercetători au adus argumente pro şi contra teoriei care susţine că există o ruptură în această placă, noi putem spune cu încredere că aceasta există cu siguranţă”, a declarat William Hawley, cercetător-şef al studiului şi doctorand al Departamentului de Ştiinţe Planetare din cadrul Universităţii California.

Placa tectonică Juan de Fuca se întinde pe aproximativ 1.000 de kilometri, între Insula Vancouver din Canada şi Capul Mendocino, California, Statele Unite. Iar existenţa acesteia este legată de apariţia cutremurelor pe coasta nord-vestică a Californiei şi, de asemenea, ar putea reprezenta explicaţia pentru existenţa vulcanilor în Oregon.

Între 2011 şi 2015, oamenii de ştiinţă au scufundat seismografe de-a lungul plăcii tectonice pentru a colecta informaţii despre cutremurele care au loc. Folosind informaţiile culese: propagarea undelor seismice, compoziţie şi variaţiile de temperatură, oamenii de ştiinţă au putut realiza o „tomografie” a plăcii. Analiza acesteia a relevat că, în Oregon, a relevat absenţa undelor seismice de mare viteză, informaţia care reprezintă o dovadă a existenţei unei crăpături în placa tectonică.

„Această crăpătură ar putea, în cele din urmă, să conducă la fragmentarea plăcii, bucăţile rezultate unindu-se cu plăcile din vecinătate”, a explicat Hawley.

Juan de Fuca se află la o adâncime de 100-250 de kilometri sub nivelul mării, iar crăpătura din aceasta se întinde pe 200 de kilometri, fiind mai strâmtă deasupra. Materialul care este împins an de an de către forţele care au dus şi la ruperea plăcii conduc spre formarea vulcanilor din Oregon.

Studiul a fost publicat în Geophysical Research Letters.