Home » Natura » O fosilă de 300 de milioane de ani, ce are multe în comun cu oamenii, este cel mai vechi exemplu de îngrijire parentală

Adrian Popovici 01.04.2020
Fosila, formată dintr-un părinte şi puiul său, a fost identificată în Canada.

Paleontologii au descoperit în Nova Scotia, una dintre regiunile Canadei, o pereche de şopârle, părinte-pui, cu o vechime de 309 milioane de ani şi care reprezintă cel mai vechi exemplu de îngrijire parentală identificat până în prezent, notează The Independent.

Analiza celor două şopârle a relevat faptul că acestea şi-au găsit sfârşitul în timpul unui incendiu al mlaştinii în care îşi aveau habitatul. Specialiştii explică faptul că acestea fac parte dintr-o specie nouă, „Dendromaia unamakiensis”, asemănătoare cu şopârla monitor din prezent.

Hillary Maddin, paleontolog a Universităţii Carleton din Ottawa, Canada, explică faptul că această nouă specie de reptile are multe în comun cu şopârlele moderne, dar şi cu oamenii, făcând parte din linia evolutivă care a dus la apariţia păsărilor şi ulterior a mamiferelor.

„Animalele au fost descoperite într-un ciot fosilizat care arată comportamentul de îngrijire parentală intenţionată”, a declarat dr. Hillary Maddin. „Atunci (n.r. 309 milioane de ani) fi fost un climat mai cald decât în prezent. Au fost înconjurate alte reptile mai mici, precum şi unele creaturi mai mari, asemănătoare cu amfibienii. S-a hrănit probabil cu insecte şi vertebre mici”, mai adaugă aceasta.

„Nivelul de conservare al ambilor indivizi, inclusiv structurile delicate ale oaselor mici care susţin muşchii stomacului, indică îngroparea rapidă cu puţin sau fără transport (n.r. în sedimentele în care au fost identificate fosilele)”, explică dr. Maddin.

În ceea ce priveşte relaţia dintre cele două reptile, dr Maddin adaugă: „Locaţia individului minor sub membrul posterior şi înconjurat de coada individului mai mare seamănă cu o poziţie care s-ar regăsi printre animalele sălbatice din prezent […] Animalele fiind din aceeaşi specie, poziţia adultului şi a puiului într-o postură de protejare şi contextul de conservare sunt în concordanţă cu două predicţii ale îngrijirii parentale, prezenţa îndelungată a copiilor şi ascunderea acestora faţă de factorii de risc”.

Descoperirea acestei specii şi a relaţiei de îngrijire parentală dintre cele două şopârle a fost descrisă într-un articol din Nature Ecology & Evolution.