Home » Natura » Somonul din Alaska a devenit din ce în ce mai mic și asta nu afectează doar oamenii

Mihaela STOICA 08.26.2020

Somonii care revin în râurile din Alaska sunt din ce în ce mai mici deoarece aceștia petrec mai puțini ani pe mare. Concluzia aparține unor cercetători de la Universitatea din California, Santa Cruz, și Universitatea Alaska Fairbanks care au constatat că dimensiunea acestor somoni a scăzut dramatic în ultimii 60 de ani.

Somonul este important atât pentru oamenii, cât și pentru ecosistemele din Alaska, fiind o parte esențială pescuitului comercial și de subzistență, dar și în transportarea nutrienților din ocean în zonele interioare, fertilizând ecosistemele din interiorul sau din jurul râurilor în care acești pești își depun icrele. Somonul de mici dimensiuni reprezintă însă hrană mai puțină pentru persoanele care depind de el, un câștig mai mic pentru pescarii comerciali și mai puține îngrășăminte pentru ecosistemele terestre.

Ani de zile, oamenii din Alaska au observat că somonul sălbatic devenea tot mai mic, însă nu știau de ce. În noul studiu, cercetătorii au analizat date despre 12,5 milioane de pești. Datele au fost colectate pe parcursul a șase decenii (1957 – 2018) de către Departamentul de Pescuit și Vânătoare din Alaska. Acest set de date le-a permis cercetătorilor să înțeleagă modificarea mărimii corpului pentru patru specii de somon din toate regiunile din Alaska, notează Phys.

Cauzele principale care determină revenirea timpurie a somonului în Alaska

Rezultatele au arătat că scăderea dimensiunii corpului somonului de Alaska este cauzată în primul rând de faptul că peștii răpitori revin în zonele de depunere a icrelor la vârste mai tinere decât în ​​trecut. În mod normal, somonul de Alaska poate petrece până la șapte ani pe mare, deși acest lucru variază în funcție de specie. În acest timp se hrănește și crește, ajungând la maturitate și migrând pe distanțe mari în Oceanul Pacific de Nord înainte de a reveni în apele dulci pentru a depune icre și a lăsa astfel urmași.

Cercetătorii au identificat doi factori principali care au contribuit la scăderea dimensiunii la toate cele patru specii analizate. Este vorba de schimbările climatice și concurența din ocean cu un număr tot mai mare de somon sălbatic, dar și de crescătorie. În schimb, pescuitul comercial pare a fi influențat dimensiunea doar a anumitor populații de somon. Totodată, un alt factor ar putea fi și creșterea numărului mamiferelor marine care vânează somonul.

Altfel spus, somonul din Alaska se întoarce în apele dulci la vârste tinere deoarece oceanul devine un loc din ce în ce mai riscant pentru el, afirmă cercetătorii. Prin rămânerea în ocean și obținerea unei greutăți mai mari, somonul poate să depună apoi mai multe icre, însă fiecare an în plus în apele sărate îi crește riscul de a nu se mai întoarce la locul de reproducere.

Oamenii de știință vor să își continue cercetările pentru a vedea cu exactitate de ce oceanul a devenit un loc atât de riscant pentru somonii din Alaska.

Cercetarea lor a fost publicată în Nature Communications.

Motivul pentru care supermarketurile din Beijing nu mai vând somon

Americanii vor mânca ”Frankenfish”, somonul ”nutritiv” modificat genetic

Au fost descoperite primele dovezi ce atestă că somonii se folosesc de câmpul magnetic al Pământului pentru a naviga

De ce înoată somonul distanţe lungi pentru a depune icrele?