Home » Natură » Motivul pentru care urșii panda adoră să se rostogolească în excremente

Motivul pentru care urșii panda adoră să se rostogolească în excremente

Publicat: 25.12.2020

Urșii panda nu doar se rostogolesc în baliga de cal, dar se și acoperă în mod intenționat cu excrementele. Profesorul Fuwen Wei de la Acadamia Științelor din China s-a întrebat care ar putea motivul. Oare pentru a-și masca mirosul de prădători? Este vreun tip de camuflaj? Sau este vorba doar de comportamentul jucăuș al urșilor panda?

Noi cercetări publicate în jurnalul Proceedings of the National Academy of Sciences explică faptul că mamiferele sunt rareori atrase de excremente. În timp ce unele insecte se hrănesc cu excrementele vertebratelor și își depun ouăle în ele, mamiferele arată de obicei aversiune față de acestea, probabil pentru a limita expunerea la infecții cu paraziți.

Într-adevăr, efectul este atât de puternic încât mamiferele mici pierd masă corporală atunci când sunt expuse la excrementele prădătorilor. Așadar, comportamentul urșilor panda îi intrigă pe cercetători.

Comportamentul a avut loc doar în anumite perioade ale anului

Timp de 10 ani, echipa lui Wei a observat urșii panda sălbatici din Qinling. Oamenii de știință au descris patru reacții la excrementele de cal, anume mirosul atent, frecarea feței de excremente, rostogolirea în excremente și acoperirea întregului corp cu acestea. Camerele montate de cercetători au înregistrat 38 astfel de evenimente în decurs de un an.

În mod crucial, comportamentul numit de cercetători „horse manure rolling” (rostogolire în baligă de cal sau HMR) s-a dovedit a fi foarte dependent de condițiile meteorologice. HMR a avut loc doar între lunile noiembrie – aprilie. Aproape toate evenimentele s-au întâmplat la temperaturi mai scăzute de 15 grade Celsius și majoritatea la temperaturi aproape de îngheț.

De asemenea, Wei a observat că urșii panda preferă excrementele proaspete. Cercetătorul a identificat mirosuri din baligă care dispar rapid, le-a pulverizat pe paie și a observat reacțiile urșilor panda. Animalele au fost atrase și de chimicalele asociate beta-caryophyllene (BCP) și caryophyllene oxide (BCPO), potrivit IFL Science.

Urșii panda, mai deștepți decât par?

Așadar, combinând toate aceste detalii, autorii studiului s-au întrebat dacă aceste chimicale îi încălzesc pe urșii panda. Testele pe aceștia pot fi o provocare, așa că echipa a decis să vadă dacă alte animale prezintă reacții similare. Cercetătorii au administrat BCP/BCPO la șoareci și au testat dorința lor de a se deplasa dintr-un loc cald într-unul rece. Șoarecii care au primit BCP/BCPO s-au dovedit mai predispuși să se mute la locurile rece și au căutat mai puțin căldura.

Căutând o explicație moleculară pentru aceste efecte, Wei și colegii săi au descoperit că BCP și BCPO interacționează cu canalul de termoreglare TRPM8.

Însă, motivul exact pentru care urșii panda, echipați cu una dintre cele mai călduroase blăni din lume, au descoperit efectele călduroase ale excrementelor de cal și alte animale nu, rămâne un mister. Poate că, în cele din urmă, urșii panda sunt mai deștepți decât par.

10 lucruri uimitoare despre urșii panda, unele dintre cele mai iubite animale din lume

Urşii panda ajută la respectarea măsurilor de distanţare socială în Thailanda

Studiile genetice arată că există două specii de panda roşu

De ce puii de panda se nasc atât de mici?