Home » Natura » Plantele la ora mesei

Plantele la ora mesei

07.25.2007
Harry vazu o craca mare cat un piton, care cazu pe masina. Salcia de care se lovisera ii ataca! Trunchiul se ingrosase de aproape doua ori, bombardand cu crengile noduroase fiecare centimetru al masinii.(J.K. Rowling: Harry Potter si camera secretelor) Salciile nu ataca oamenii sau masinile decat in lumea ucenicilor vrajitori. Dar nu este mai putin adevarat ca exista plante care pot semana teroare in randurile catorva specii din lumea animala.

De-a lungul vremii, s-au nascut o multime de legen­de despre plantele care devora fiinte umane. De ce, de pilda, Nephentes, care poate captura pasari sau chiar iepuri, nu s-ar da si la oameni? Nici astazi, bastinasii din unele regiuni tropicale nu s-ar incumeta sa atinga o Nephentes. Cand tinuturile de la tropice le-au fost descrise europenilor pentru prima oara, miturile si legendele despre arborii si plantele care mananca fapturi omenesti au incins imaginatia la maximum. Oa­menii de stiinta de astazi rad la auzul acestor povesti.

Plantele carnivore nu pot ucide decat cel mult animale mici, precum soareci, pasari, broaste sau insec­­te, dar devin ele astfel mai putin terifiante? Sa ne inchipuim ca am fi insecte si ca explozia de culori, aromele si chiar nectarul cu puteri narco­tice ale Heliamphorei heterodoxa ne-ar vraji indeajuns pentru a ne face sa ne aventuram inspre tentaculele ei. Am fi, probabil, o mancare delicioasa. Autotrofe si heterotrofe Majoritatea plantelor sunt autotrofe, adica pot trai prin asimilarea unor molecule simple, care nu sunt preprocesate de alte forme de viata.

Ele au nevoie doar de apa, lumina si de substante minerale elementare. Cateva specii sunt insa heterotrofe si supravietuiesc gratie moleculelor organice complexe, prepro­cesate de alte forme de viata. In aceasta categorie intra oamenii, animalele, bacteriile si parazitii. Exista peste 600 de specii de plante carnivore, raspandite pe tot globul, dar cu precadere in zonele calde ale planetei. Cine la cine ravneste? Posesorii de plante carnivore sunt, in general, persoane sau institutii foarte pretentioase si exclusiviste.

Galleria Carnivora din Statele Unite, de pilda, este un adevarat turn de fildes. Nici plantele carnivore de la Gradina Botanica din Bucuresti nu pot fi vizitate oricum: trebuie sa faceti parte dintr-un grup organizat ca sa aveti acces in incinta rezervata lor. Aici, puteti intalni cateva specii reprezentative pentru delicatii si magicii monstri vegetali: Dionaea, Drosera, Nephentes, Pinguicula si Utricularia. Nici o grija, n-o sa patiti ca Harry Potter!

Text: Claudia Golea