Home » Stiinta » Un test sangvin cu rezultate rapide ar putea reduce administrarea inutilă de antibiotice

03.19.2015
Un nou test sangvin va putea să îi ajute pe medici să îşi dea seama în cel mult două ore dacă o infecţie a fost cauzată de o bacterie sau de un virus, reducând astfel administrarea inutilă de antibiotice, se afirmă într-un studiu publicat recent în revista Plos One, informează bbc.com.

Noul test îi va ajuta astfel şi pe pacienţi, întrucât acestora nu le vor mai fi administrate antibiotice atunci când nu au nevoie de medicamente din această gamă.

Testul sangvin poate fi efectuat deocamdată doar în laborator, însă creatorii lui lucrează deja la o versiune portabilă a acestuia.

Medicii se confruntă cu o serie de provocări atunci când încearcă să depisteze agentul patogen care a declanşat o infecţie şi să aleagă medicamentul cel mai potrivit care trebuie să fie administrat pacientului.

Testele de rutină care verifică identitatea agentului patogen pot să dureze uneori mai multe zile. Adeseori, ele constau în prelevarea unui eşantion de sânge şi în cultivarea agentului patogen în laborator.

Identificarea unor particule în sânge poate să ofere informaţii utile, dar unele dintre ele apar atât în cazul infecţiilor bacteriene, cât şi în cel al infecţiilor virale, al cancerului şi al unor traumatisme fizice.

Ca urmare, uneori, antibioticele – care au efect doar asupra bacteriilor – sunt folosite în exces.

În schimb, unii dintre pacienţi, care au într-adevăr nevoie de antibiotice, nu primesc doze suficiente din acest medicament.

Cercetători care provin de la mai multe centre medicale din Israel, în colaborare cu compania MeMed, au creat noul test sangvin rapid.
Analizând probe de sânge recoltate de la peste 300 de pacienţi suspectaţi că ar avea o infecţie, savanţii au descoperit că noul test a putut să facă în mod corect diferenţa dintre infecţiile bacteriene şi cele virale, în majoritatea cazurilor.

„Testul prezintă un grad mare de acurateţe. Pentru cei mai mulţi dintre pacienţi, testul a putut să spună dacă infecţia era cauzată de o bacterie sau de un virus într-un interval de maximum două ore. Nu este perfect şi nu înlocuieşte judecata medicului, dar este mai bun decât majoritatea testelor de rutină folosite în practica medicală actuală”, a precizat Eran Eden, cercetător la MeMed.

Testul are la bază faptul că bacteriile şi virusurile pot să proceseze diferit sintetizarea proteinelor după ce au infectat organismul.
O proteină descoperită recent, TRAIL, se găseşte în concentraţii deosebit de mari în cazul infecţiilor virale şi este complet absentă în cazul infecţiilor bacteriene. Noul test sangvin are la bază această proteină, utilizată în combinaţie cu alte două, care sunt deja folosite în testele medicale de rutină.