Home » Stiinta » Planeta Marte ar putea fi “terraformată“ cu ajutorul unor microorganisme modificate genetic

Autor: Mihaela STOICA 06.30.2015
Cercetătorii americani de la DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), o agenţie a Departamentului Apărării al Statelor Unite, vor să "terraformeze" planeta Marte cu ajutorul unor microorganisme modificate genetic, informează dailymail.co.uk.

Terraformarea (termen obţinut prin contopirea cuvintelor „Terra” şi „formare”) este un concept lansat iniţial de scriitorii de literatură ştiinţifico-fantastică, îmbrăţişat ulterior de adepţii ingineriei planetare şi ai celei galactice, care presupune modelarea geografică, atmosferică şi ecologică a unor planete asemănătoare Pământului în scopul colonizării şi locuirii acestora de către oameni.

DARPA a anunţat în această săptămână că a început să lucreze la o tehnologie de terraformare cu scopul de a recrea pe Marte condiţiile esenţiale de care au nevoie formele de viaţă terestre pentru a trăi şi a se înmulţi.

Proiectul mizează pe introducerea unor microorganisme terestre în mediul înconjurător marţian, care vor avea misiunea de a transforma anumite regiuni de pe Marte în zone ce pot fi locuite de oameni.

Alicia Jackson, directorul departamentului de Tehnologii Biologice din cadrul DARPA, a făcut câteva dezvăluiri despre această tehnologie revoluţionară, la o coferinţă ştiinţifică, organizată la începutul acestei săptămâni.

Pentru prima dată, avem la dispoziţie un set de instrumente şi proceduri tehnologice pentru a transforma nu doar regiuni ostile de pe Pământ, ci instrumente care pot fi folosite şi în spaţiu, şi nu doar pentru o vizită, ci pentru a rămâne acolo”, a declarat cercetătoarea americană.

Acest „set” de instrumente şi proceduri tehnologice implică diverse organisme modificate genetic. Aproximativ 30 de miliarde de microorganisme de bază există pe Terra.

Pe Pământ, cele mai multe dintre proiectele de biologie sintetică implică doar două astfel de organisme – e. coli şi drojdia.

„Vreau să folosesc cât mai repede orice organism care deţine proprietăţile pe care le doresc – vreau să îi secvenţiez cât mai repede genomul şi apoi să îl modific genetic”, a adăugat Alicia Jackson.

Un software conceput de curând, DTA GView, supranumit „Google Maps al genomurilor”, îi va ajuta pe oamenii de ştiinţă să coreleze informaţiile genetice pe care le vor extrage de la aceste microorganisme.

Scopul final al proiectului constă în alegerea organismelor cu gene specifice, pentru a crea vieţuitoare cu anumite caracteristici.

De exemplu, anumiţi teoreticieni au spus că unele dintre microorganismele terestre ar putea fi modificate genetic pentru a extrage anumite gaze din atmosfera planetei Marte – precum dioxid de carbon şi metan – şi de a produce azot şi oxigen.

Atât azotul, cât şi oxigenul există din abundenţă în atmosfera Terrei, iar oamenii vor avea nevoie de aceste două gaze pentru a putea să respire pe Marte în mod liber, în afara unui costum de astronaut.

NASA a abordat şi ea această idee în trecut. În 2014, agenţia spaţială americană a prezentat conceptul Mars Ecopoiesis Test Bed, care ar putea să creeze ecosisteme capabile să întreţină viaţa în domuri ermetic închise pe Marte.

Tehnologia dezvoltată de DARPA va fi însă capabilă să creeze habitaturi locuibile în zone deschise aflate pe suprafaţa planetei Marte.

Tehnologia DARPA ar putea avea şi alte întrebuinţări. De exemplu, ea ar putea fi folosită pentru a „repara” un habitat de pe Terra care a fost distrus de un dezastru uman sau natural.

DARPA este o agenţie a Departamentului Apărării al Statelor Unite care are rolul de a dezvolta noi tehnologii pentru forţele armate din această ţară.

► Cele mai frumoase plaje de pe litoralul românesc