Home » Știință » Oamenii de ştiinţă au creat picăturile care dizolvă cataracta

Oamenii de ştiinţă au creat picăturile care dizolvă cataracta

Publicat: 27.07.2015
Oamenii de ştiinţă au creat picăturile care dizolvă cataracta
Cercetătorii americani au dezvoltat un nou medicament care poate fi administrat direct în ochi printr-un picurător destinat micşorării şi dizolvării cataractei, principala cauză de orbire la oameni.

Cu toate că efectele acestui medicament nu au fost încă testate pe oameni, echipa de la University of California din San Diego speră să obţină şi în studiile clinice aceleaşi rezultate obţinute în timpul testărilor pe cobai şi să ofere o alternativă la singurul tratament disponibil în prezent pentru pacienţii cu cataractă: chirurgia dureroasă şi deseori prohibitivă datorită costurilor.

Afectând zeci de milioane de oameni din întreaga lume, cataracta este cauzată de opacifierea cristalinului iar atunci când este lăsată netratată poate duce la orbire totală. Acest lucru se întâmplă în cazul în care structura proteinelor cristalinului care alcătuiesc lentila ochilor noştri se deteriorează, provocând proteinele deteriorate sau dezorganizate să se strângă în grupuri şi să formeze un strat de culoare albastru lăptos sau maro care împiedică vederea clară. Deşi cataracta nu se poate propaga de la un ochi la altul, ea poate să apară în mod independent la ambii ochi.

Oamenii de ştiinţă nu sunt în totalitate siguri în legătură cu cauzele producerii cataractei, dar cele mai multe cazuri sunt legate de vârstă. Potrivit US National Eye Institute, la vârsta de 80 de ani, mai mult de jumătate dintre americani au fie o cataractă, fie o operaţie de cataractă. Cu toate că este neplăcută, procedura chirurgicală de eliminare a cataractei este foarte simplă şi sigură, însă multe comunităţi din ţările în curs de dezvoltare şi din anumite arii regionale nu au acces la bani sau facilităţi pentru a o efectua, ceea ce înseamnă că orbirea este inevitabilă pentru marea majoritate a pacienţilor.

Potrivit Fred Hollows Foundation, un număr estimat la 32,4 milioane de oameni din întreaga lume sunt orbi şi 90 la sută dintre ei trăiesc în ţări în curs de dezvoltare. Mai mult de jumătate dintre aceste cazuri au fost cauzate de cataractă, ceea ce înseamnă că nişte picături oculare ar fi o alternativa la intervenţia chirurgicală, ceea ce ar face o diferenţa incredibilă faţă de situaţia actuală.

Noul medicament se bazează pe un steroid natural numit ‘lanosterol’. Ideea de a testa eficienţa lanosterolului în cazul cataractei le-a venit cercetătorilor atunci când au cunoscut doi copii din China cu o formă congenitală de cataractă, care nu i-a afectat niciodată pe părinţii lor. Cercetătorii au descoperit că aceşti fraţi au în comun o mutaţie care opreşte producţia de lanosterol, pe care părinţii lor nu o aveau.

Aşadar, în cazul în care părinţii au fost producători de lanosterol şi nu au făcut cataractă, iar copiii lor nu au fost producători de lanosterol şi au dezvoltat cataractă, cercetatorii au sugerat că steroizii ar putea opri proteinele defecte ale cristalinului să intre în starea de agregare şi să formeze cataracta în forma necongenitală a bolii.

Ei au testat picăturile pentru ochi pe bază de lanosterol în trei tipuri de experimente. În primul rând au lucrat cu cristaline umane de laborator şi au văzut o scădere în dimensiuni a cataractei. Apoi au testat efectele asupra iepurilor şi, potrivit Hanaei Armitage de la Science Mag, după şase zile, din totalul de 13 pacienţi, doi care aveau forme severe de cataractă au ajuns la forme moderate, iar restul nu au mai avut nici un fel de cataractă. În cele din urmă au testat picăturile pentru ochi pe câini care fac în mod natural cataractă.

La fel ca în cazurile cristalinului uman de laborator şi al iepurilor, câinii au răspuns pozitiv la medicament, cei cu cataractă severă vindecându-se complet sau aproape complet.

Studiul a fost publicat în revista „Nature”.

„Aceasta este o lucrare foarte cuprinzătoare şi convingătoare, cea mai puternică de acest gen pe care am văzut-o pe parcursul unui deceniu”, a spus biologul molecular Jonathan King de la Massachusetts Institute of Technology (MIT). Deşi nu a participat la acest studiu, King, care a fost implicat în cercetarea cataractei în ultimii 15 ani, a remarcat că echipa de cercetători a descoperit fenomenele şi a făcut experimentele necesare.

Următorul pas pentru cercetători este de a afla exact cum picăturile pentru ochi bazate pe lanosterol provoacă acest răspuns din partea proteinelor cataractei şi de a trece la studiile pe fiinţe umane.

Google Street View a împlinit 15 ani. Ce noutăți au fost aduse?
Muzeul Național de Istorie găzduiește proiecția filmului documentar „Regele Mihai: Drumul spre casă”
Fosilele dinozaurului care au inspirat fioroșii Velociraptori din Jurassic Park, vândute la licitație
Vladimir Putin ar fi scăpat de o tentativă de asasinat în urmă cu două luni
Biden a ameninţat direct China. Trupele americane vor apăra Taiwanul, în cazul unei invazii
Secolul al XVII-lea și poveștile sale teribile. De ce credeau oamenii că se apropie sfârșitul lumii?
Marius Tucă Show începe miercuri, 25 mai, de la ora 20.00, live pe gandul.ro
Ce împiedică revoluția mașinilor electrice? Un studiu a ajuns la rezultate interesante
Cimpanzeii par să cunoască aproape 400 de așa-zise cuvinte. Cum comunică?
Complex funerar, vechi de 1.500 de ani, descoperit în Egipt. Cum era înmormântată elita vremii?
Peste 100 de milioane de persoane au fost strămutate cu forța în lume
Cât de sănătoase sunt, de fapt, batoanele proteice? Beneficiile gustărilor bogate în proteine
Zeci de studii arată că banii oferiți fără obligații îmbunătățesc considerabil calitatea vieții
Test de cultură generală. Câte țări au ieșire la Marea Neagră?
Mult mai multe ciupituri de țânțari purtători de malarie au loc în timpul zilei
Ce ascundeau faraonii Egiptului antic în interiorul piramidelor?
Noi indicii despre „ușa” misterioasă de pe Marte. Ce a descoperit NASA?