Home » Stiinta » Timp de un secol, cercetătorii au căutat Sfântul Graal al păsărilor. După ce l-a găsit, un om de ştiinţă l-a fotografiat şi apoi l-a ucis. Motivul este SCANDALOS – FOTO

Descopera 10.27.2015
După ce au căutat-o aproape un secol, cercetătorii au descoperit ceea ce este considerat Sfântul Graal al păsărilor. Cea mai rar văzută pasăre din lume a fost omorâtă, însă, după ce a fost găsită.
Prima descriere a păsării vine din anul 1920 şi se referă la un singur exemplar feminin. Mustăciosul Kingfisher de pe Insulele Solomon nu a mai fost văzut până în anul 1950, când alte doua femele au fost prinse. În urmă cu câteva săptămâni, ornitologul Chris Filardi, care şi el a căutat această pasăre timp de  două decenii, l-a prins şi a făcut prima fotografie a mustăciosului Kingfisher. Mulţi cercetători au fost exaltaţi de această descoperire incredibilă, până când au aflat că el a ucis-o.

“Când, în lumina rece şi întunecată a pădurii, m-am apropiat de această pasăre, am exclamat cu voce tare: O Doamne, este Kingfisher. Una dintre cele mai puţin cunoscute păsări din întreaga lume e aici, în faţa mea, de parcă o creatură din mit a înviat”, scrie ornitologul Chris Filardi, pe blogul, său despre momentul în care a prins pasărea extrem de rară.

După ce a capturat pasărea, savantul a omorât-o. Aceasta este o cunoscută practică a biologilor din întreaga lume, încă din era victoriană, când animalele exotice erau omorâte şi împăiate pentru muzee. Aceste practici au fost, fără îndoială, extrem de importante pentru cercetarea ştiinţifică, şi totuşi, astăzi, o dată cu apariţia fotografiei şi analizei ADN – acest obicei de ucidere a animalului nu mai este atât de frecvent.

“Nu a fost, deloc, o decizie uşoară, nici una făcută în impulsul momentului. Şi nici nu a fost un trofeu de vânătoare. Există anumite date, care nu pot fi obţinute din testul ADN, ci trebuie un set complet de materiale: moleculare, morfologice, toxicologice, studiile de penaj”, afirmă ornitologul. Apare o întrebare, cum o specie atât de greu de prins, pe cale de dispariţie şi capturată după aproape un secol, s-a încheiat cu omorârea unicului mascul văzut?

“Colectarea specimentelor este, încă, un joc pentru unii cercetători: să găseşti un animal frumos, unic, sau rar pentru ca mai apoi să-l ucizi în numele a ceva este o justificare a unei morţi inutile”, afirmă Marc Bekoff, profesor de ecologie şi biologie evoluţionară de la Universitatea din Colorado.

Îndiferent dacă acest fapt este esenţial unei cercetări bilogice sau este o reîntoarcele la practica învechită, cercetătorii trebuie să stabilească în cadrul unor dezbateri importante ce direcţie trebuia săa ia astfel de acţiuni, a mai spus el.