Home » Stiinta » Animalul care nu moare niciodată. Celulele lui se divizează la nesfârşit şi nu-şi pierd niciodată capacitatea de reproducere. FOTO+VIDEO

12.28.2015
Un nou studiu a constatat că Hydra - fusiformă, care este un polip de apă dulce, poate trăi pentru totdeauna, aparent, fără îmbătrânire.
Un mit antic grecesc vorbeşte despre Hydra. În percepţia anticilor, Hydra era un monstru cu multe capete căruia îi creşteau alte două capete în locul unuia pierdut. Potrivit noilor studii, Hydra, spre deosebire de cele mai multe specii multicelulare, nu prezintă niciun semn de deteriorare cu vârsta.

„Am început experimentul pentru că am avut intenţia de a dovedi faptul că Hydra nu poate scăpa de îmbătrânire. Propriul meu merit mi-a demonstrat că am greşit – de două ori”, a declarat cercetătorul Daniel Martinez, un biolog de la Colegiul Pomona din SUA.

Hydra reprezintă un grup de nevertebrate care arată ca nişte tuburi mici cu tentacule proeminente la un capăt. Ele cresc doar aproximativ 10 mm lungime şi se hrănesc cu microoganisme acvatice mai mici decât ea.

Sursa foto: David Plachetzki, University of California

”Hydra este cunoscută pentru capacitatea de regenerare. Cele mai multe dintre celulele corpului lor sunt celule stem . Aceste celule sunt capabile de diviziune continuă. La om, aceste celule „atotputernice” sunt prezente doar în primele zile ale dezvoltarii embrionare. Hydra, prin contrast, îşi reînnoieşte în mod constant corpul cu celule noi”, afirmă Martinez.

Studiul a implicat crearea de insule mici de paradis pentru 2.256 de hydre. Cercetatorii au vrut să creeze animalelor condiţii ideale, ceea ce însemna că fiecărei hidre i-a fost oferit câte un vas individual, iar apa li se schimbaă de 3 ori pe săptămână.

Peste opt ani (cât a durat experimentul), cercetatorii nu au descoperit nici o dovadă de îmbătrânire. Ratele de deces, însă, au avut loc constant: câte 167 de hydre pe an, indiferent de vârstă. (Animalele studiate, cele „mai vechi”, au fost clone ale hydrelor ce aveau aproximativ 41 de ani. Deşi studiul a durat numai 8 ani, unele exemplare au fost biologic mai vechi, deoarece acestea au fost clone genetice.) Cât despre fertilitate, capacitea de reproducere a rămas neschimbată pentru 80 la sută din populaţia de hydre de-a lungul timpului. Restul de 20 la sută au pierdut din fertilitate, oamenii de ştiinţă considerând că asta s-a întâmplat din cauza condiţiilor de laborator.

„Eu cred că un individ Hydra poate trăi pentru totdeauna în condiţiile potrivite. În condiţiile diferite de cele din laborator, boala, prădătorilor şi contaminarea apei ucide populaţia de hydre  înainte ca acestea să-şi poată realiza imortalitatea. Sper acest studiu să ajute oamenii de ştiinţă pentru a cerceta mai profund nemurirea, iar aceste animale să ajute la dezlegarea misterului îmbătrânirii”, a declarat Martinez.