Home » Stiinta » Liberul arbitru ar putea fi numai o ILUZIE, susţin cercetătorii americani – FOTO

Autor: Alin Motogna 05.05.2016
Pentru a demonstra acest lucru, specialiştii au organizat două experimente diferite.
Într-un articol publicat de curând în revista Psychological Science, o echipă de cercetători din cadrul Yale University, SUA, a încercat să demonstreze dacă liberul arbitru există cu adevărat. În acest sens, specialiştii au realizat un experiment, în cadrul căruia le-au cerut participanţilor să anticipeze când o anumită culoare le-ar putea apărea în faţă. Cercetătorii au descoperit astfel că previziunile indivizilor au fost mai precise atunci când au observat imaginile doar pentru o fracţiune de secundă şi nu atunci când au avut mai mult timp pentru a face ceea ce li s-a cerut.

Cercetarea a constat din două teste separate. În cadrul primei analize au fost folosite cinci cercuri albe, dintre care unul căpăta culoarea roşie, în anumite momente. Cei 25 de participanţi au fost rugaţi să prezică care dintre cercuri s-ar fi putut transforma în mod aleatoriu, să analizeze individual acest proces, după care să aştepte câteva minute. După ce unul dintre cercuri devenea roşu, participanţii trebuiau să înregistreze acest lucru apăsând o tastă, chiar dacă dădeau rezultatul corect sau incorect sau chiar dacă nu se puteau încadra în timpul alocat.

La finalul testului, s-a dovedit că numai 20% dintre presupuneri au fost corecte. Cu toate acestea, atunci când limita de timp a fost redusă la o fracţiune de secundă, precizia participanţilor a crescut la peste 30 la sută.

Cel de-al doilea test, la care au participat, în plus, încă 25 de adulţi tineri, a fost asemănător cu primul experiment. Participanţii au trebuit să prevadă dacă un cerc proiectat anterior are aceeaşi culoare ca şi cea a unuia înfăţişat după aceea. Indivizii au avut o şansă de 50 la sută să obţină rezultatul corect, de fiecare dată. La fel ca şi data trecută, atunci când întârzierea de timp a fost de numai o fracţiune de secundă, precizia de predicţie a crescut, de data aceasta în jurul valorii de 62%.

Rezultatele experimentelor realizate de cercetătorii Universităţii Yale (Foto:iflscience.com/Bear & Bloom/Psychological Science)

Motivul pentru care precizia participanţilor a crescut este că, pe o scară de timp foarte scurtă, indivizii au văzut cum cercul îşi schimbă culoarea, dar numai în subconştient, deoarece ei nu ştiau, de fapt, acest lucru. În ambele experimente, subiecţii au crezut că făceau alegeri mentale, înainte ca răspunsul lor să apară pe ecranul computerelor.

Una dintre interpretările pe care oamenii de ştiinţă o dau rezultatelor obiţinute se referă la faptul că, atunci când trebuie să luăm o decizie imediată, nu avem timp să reflectăm în mod conştient la alegerea noastră. Prin luarea unei decizii anticipate, acţionăm, de fapt, la comanda subconştientului nostru, deşi, în tot acel timp, suntem siguri pe noi că am făcut o alegere conştientă. Drept urmare, cercetătorii concluzionează că liberul arbitru ar putea fi numai o iluzie.

Vă mai recomandăm şi: De ce ne auzim diferit propria voce