Home » Știință » Replica celui mai mare zburător din lume poate fi admirată de astăzi la Muzeul Antipa. Descoperirea a fost realizată în Ţara Haţegului- VIDEO&FOTO

Publicat: 28.07.2016
Replica în mărime naturală a lui Hatzegopteryx, cel mai mare zburător din Era Mezozoică, a fost dezvelită astăzi la Muzeul Antipa.

Hatzegopteryx thambema sau înfricoşătorul zburător din Haţeg a fost descoperit de către profesorul Dan Grigorescu. Marele prădător avea o deschidere a aripilor de 12 metri, iar capul măsura aproape 3 metri. Dinozaurul a trăit acum 71-65 de milioane de ani şi aparţinea familiei Azhdarchidae, subordinul Pterodactyloidea.  Fragmentele din craniu şi oasele  descoperite în zona Haţegului atestă că a fost unul dintre cei mai mari prădători, zburători de la sfârşitul Cretacicului.

Replica pe o scară de 1:1 a dinozaurului, care aparţine Dino Parc din Râşnov, este de astăzi expusă la Muzeul Antipa din Bucureşti. În cadrul dezvelirii uimitorului exponat au fost prezenţi directorul Muzeului de Istorie Naturală ,,Grigore Antipa”, Adrian Apostu, managerul Dino Parc Râşnov, Rodica Tiţă coordonatorul Muzeului de Geologie şi profesorul Dan Grigorescu.

În cadrul ceremoniei de dezvelire a exponatului profesorul Dan Grigorescu a declarat: ,,Satisfacţia de astăzi este cu atât mai mare deoarece evenimentul se referă la o descoperire extraordinară din Era Mezozoică, care prin cercetări pe care le-am desfăşurat împreună cu paleontologul francez Eric Buffetaut şi Zoltan Csiki, de la Universitatea din Bucureşti, au arătat că, într-adevăr, este cel mai mare animal zburător care a trăit vreodată, satisfacţia a fost amplificată de faptul că acest uriaş animal a fost descoperit în România în Ţara Haţegului”.

Descoperirea lui Hatzegopteryx reprezintă un fapt al evoluţiei în mediul izolat, insular, în care un gigant a trăit alături de dinozaurii cunoscuţi cu denumirea de dinozauri pitici din zona Transilvaniei, a declarat paleontologul. Descoperirea a avut loc în 1982, în satul Vălioara, iar în 2002 acesta a primit numele de Hatzegopteryx thambema.

Replica şi rămăşitele descoperite fac parte din expoziţia ,,Aripi peste timp” din cadrul Muzeului ,,Grigore Antipa”. Acesta poate fi admirat în perioada 28 iulie-14 august, după care marele zburător se va întoarce în Dino Parcul de la Râşnov. În cadrul expoziţiei sunt incluse şi ale specii de pterozauri, precum Pteranodon, care este expus sub forma unui mulaj animatronic.