Home » Știință » Cercetătorii au găsit modul în care poate fi uşurată regenerarea ţesuturilor vii

Publicat: 02.09.2016
Descoperirea ar putea ajuta pacienţii care prezintă leziuni grave la nivelul corpului.

O echipă de cercetători de la Institutul Stowers, SUA, au încercat să afle dacă sistemul imunitar al viermilor Planaria, infectaţi, îi împiedică pe aceştia să se regenereze. Specialiştii au descoperit că, în momentul în care gena cunoscută sub numele de ,,TAK1″ era blocată, nevertebratele erau capabile să se recupereze.

Planaria este un vierme plat din clasa Turbellaria, care nu numai că este imun la bacteriile patogene din organismul uman, ci are şi o capacitate de regenerare remarcabilă.

În cadrul unui nou experiment, experţii de la Institutul Stowers au umplut un bazin cu apă cu viermi Planaria. În scurt timp, specialiştii au constatat că o infecţie se răspândise în rândul populaţiei studiate, iar viermii începuseră să sufere leziuni la nivelul extremităţilor. În mod obişnuit, animalele au capacitatea de a-şi regenera aceste părţi ale corpului, însă de data aceasta, boala îi împiedica să se vindece.

Vierme Planaria (Foto:extremetech.com)

Ulterior, specialiştii au încercat să relocheze viermii sănătoşi într-un alt bazin, însă aceştia s-au infectat imediat după ce au părăsit mediul controlat din care au fost transferaţi.

După ce şi-au dat seama că viermii bolnavi nu putea face faţă infecţiilor cu proteobacterii, specialiştii au încercat să afle dacă nevertebratele nu se puteau regenera pentru că sistemul lor imunitar nu le permitea acest lucru. Luând în calcul această ipoteză, oamenii de ştiinţă au folosit interferenţa ARN pentru a bloca reacţia sistemului imunitar al viermilor la prezenţa bacteriilor.

Prin întreruperea genei TAK1, cercetătorii americani au reuşit să le redea viermilor Planaria capacitatea de a se regenera. Experţii speră acum că descoperirea lor ar putea fi aplicată şi în cazul pacienţilor umani care prezintă leziuni grave.

,,Credem că acest proces ar putea fi folosit pentru a elimina celulele infectate, pentru ca ele să nu provoace răspândirea infecţiei la nivelul ţesutului sănătos. Numai în momentul în care blocăm această evoluţie, putem permite apariţia regenerării chiar şi în prezenţa infecţiei”, susţine Alejandro Sanchez Alvarado, unul dintre coordonatorii studiului realizat de Institutul Stowers.

Sursa: futurism.com