Home » Stiinta » Conform mecanicii cuantice şi a fizicii newtoniene, timpul poate curge în direcţia opusă. Ce îl împiedică să o facă?

Autor: Alexandru Voiculescu 06.11.2017
Când vrei să îţi prepari o omletă şi spargi un ou, apoi te răzgândeşti şi vrei cereale, nu mai poţi reface oul. Principiul care nu îţi oferă această posibilitatea este a doua lege a termodinamicii, adică entropia.

Este posibil ca tot entropia să fie responsabilă pentru curgerea timpului doar înainte, scrie Curiosity.

Nici legile newtoniene şi nici mecanica cuantică nu au o problemă cu refacerea oului. În schimb, entropia spune că există o tendinţă naturală a lucrurilor de a se degrada. Lucrurile merg de la o entropie mică (mai multă ordine), la o entropie mare (mai multă dezordine), dar niciodată opusul.

Spre exemplu, gheaţa. Moleculele de apă dintr-un cub de gheaţă sunt aranjate ordonat, dar odată aruncat într-o limonadă, cubul se va topi. Aceasta este entropia: sunt mai multe moduri pentru moleculele de apă şi pentru energia lor, de a se ordona într-o stare lichidă decât într-una solidă.

Există o implicaţie interesantă în a doua lege a termodinamicii. Pentru că procesele termodinamice (tot ce implică transferul de căldură) duc la o creştere a entropiei, acestea sunt ireversibile. În teorie, există interacţii care nu implică transferul de căldură, dar în practică, totul are ineficienţe care rezultă în frecare sau în alte tipuri de pierdere a căldurii, aşadar, acest principiu se poate aplica la tot ce există. Astfel, dacă nimic nu este reversibil, nici timpul nu este. Timpul curge întotdeauna în direcţia creşterii entropiei.

Acest lucru se extinde la natura universului nostru. A început ca un loc foarte dens şi foarte fierbinte (entropie scăzută), apoi s-a răcit şi s-a extins (entropie mai mare). Dar dacă entropia trebuie să crească, cum s-au format stelele şi planetele? De ce nu este universul doar o masă haotică de particule? Răspunsul poate fi dat de gravitaţie, care afectează (într-un mod încă neştiut) entropia. Se consideră că în cazul obiectelor masive precum galaxiile, stelele şi planetele au o entropie mai mare decât un univers cu gaz dens şi fierbinte.

Un fizician olandez susţine că modul în care înţelegem gravitaţia ar trebui REINTERPRETAT – VIDEO

Este posibil ca timpul să curgă în direcţia opusă? Fizicienii au găsit răspunsul

Oamenii de ştiinţă au descoperit viteza cu care se măreşte universul

Poate timpul sa curga invers in alte universuri?