Home » Știință » Savanţii au descoperit motivul pentru care ciupercile halucinogene au devenit atât de ”magice”

Publicat: 03.03.2018
Modul în care psilocibina lucrează în creierul unei muşte poate furniza o explicaţie cu privire la motivul pentru care mai multe specii diferite de ciuperci au evoluat pentru a conţine acelaşi compus, conform unui nou studiu efectuat de cercetătorii de la Ohio State University.

Se ştia dinainte că psilocibina se găseşte în peste 200 de specii de ciuperci care pe arborele evolutiv se găsesc la distanţe mari, unele specii în care s-a găsit substanţa activă nu fac parte nici măcar din acelaşi gen, scrie Science Alert.

De aceea, oamenii de ştiinţă şi-au pus întrebarea: cum au ajuns specii foarte diferite să conţină aceeaşi substanţă? Conform cercetătorilor americani, care au publicat noul studiu în revista de specialitate Evolution Letters, fenomenul are legătură cu ceea ce se numeşte transferul genetic pe orizontală. Acesta are loc atunci când materialul genetic este transmis altfel decât ereditar, spre exemplu, printr-un virus care răspândeşte o anumită parte de ADN.

Aşadar, savanţii conduşi de Jason Slot de la Ohio State University au studiat mai multe ciuperci cu şi fără psilocibină şi au redus similaritatea în ciupercile cu psilcibină la un grup de cinci gene.

Acestea produc enzime necesare pentru a genera psilocibina şi se pare ca le-au transferat de la specie la specie precum un grup. „Dar întrebarea noastră era: cum a evoluat?”, a precizat Slot. „Care este rolul psilocibinei în natură?”

Pentru a răspunde la această problemă, echipa s-a uitat la ce face această substanţă. La oameni, cauzează halucinaţii prin inhibarea unui anumit neurotransmiţător. Dar la insecte, inhibarea acestui neurotransmiţător are un efect diferit – potoleşte apetitul.

Acest aspect este important pentru că transferul genetic pe orizontală al grupului de gene descris de cercetători pare să fi apărut în medii cu multe insecte. „Speculăm că ciupercile au evoluat să fie halucinogene pentru că scădea şansele acestora să fie mâncate de insecte”, a precizat Slot. „Probabil, psilocibina nu doar otrăveşte prădătorii sau are gust rău. Aceste ciuperci schimbă mintea insectelor – dacă o au – pentru a supravieţui”.

Cum exact s-a petrecut transferul genetic pe orizontală este încă un mister, pentru că fenomenul nu este unul obişnuit pentru ciuperci.

Depresia ar putea fi tratată cu o substanţă extrasă din ciuperci halucinogene

Cum creează ciupercile halucinogene acele stări speciale?

Cum schimbă ciupercile halucinogene creierul