Home » Stiinta » Cum se propagă moartea în corp. Specialiştii au întregistrat în premieră momentul rigor mortis

Autor: Oana Bujor 03.09.2018
Moartea este un proces care are loc în cazul tuturor vietăţilor, însă modul în care organismul reacţionează diferă de la o vietate la alta. La oameni, în câteva ore după moarte se instalează starea ''rigor mortis'' ce provoacă încordarea întregului corp înainte ca acesta să se relaxeze pentru ultima oară. Însă pentru o specie de viermi cilindrici , rigor mortis începe mult mai devreme de când creatura este încă vie.

Cercetătorii au reuşit să înregistreze, în premieră, imagini cu viermele în timp ce trece prin faza rigor mortis. Conform Mail Online, observaţiile oferă noi informaţii privind procesul  care are loc când organismele multicelulare mor. De asemenea, descoperirea ar putea furniza informaţii despre morţile asociate vârstei la oameni.

Descoperirea marchează o premieră a momentului în care rigor mortis a fost observat la viermi, susţin specialiştii din cadrul Universităţii din Londra. Deşi moartea este definită ca momentul în care inima încetează să mai bată sau când creierul nu mai funcţionează, procesul ar putea începe mult mai devreme. ”Moartea celulară a fost studiată în profunzime, dar sunt cunoscute puţine detalii despre moartea întregului organism. Ce se întâmplă, ce îl declanşează, când începe şi când se termină,” afirmă profesorul David Gems din cadrul UCL.

În cazul viermelui Caenorhabditis elegans, cercetătorii au observat modul în care moartea se răspândeşte în corp printr-un proces denumit necroză celulară. Moartea începe din muşchi, iar celulele aflate în moarte provoacă o reacţie în lanţ prin eliberarea calciului. Acest lucru provoacă rigor mortis sau hipercontracţie. Apoi moartea se răspândeşte în intestine. Conform specialiştilor, rigor mortis observat la viermi este similar cu cel care are loc în cazul oamenilor.