Home » Stiinta » După 150 de ani, cercetătorii au reuşit să descopere modalitatea de măsurare a efectelor interacţiunii dintre fotoni şi materie

Autor: Oana Bujor 08.23.2018
Câtă presiune exercită lumina asupra materiei cu care interacţionează? Aceasta este o problemă cu care s-au confruntat cercetătorii timp de aproape 150 de ani. În prezent se pare că a fost descoperită o soluţie. O echipă de cercetători a propus o metodă pentru măsurarea efectului pe care un foton îl are asupra materiei.

Deşi fotonii nu au masă au un „momentum” ce este definit de cadrul relativităţii speciale. Conform Science Alert, acest momentum exercită o forţă, teorie propusă încă din 1619.

Matematicianul german De Cometi şi astronomul Johannes Kepler au propus teoria conform căreia, presiunea exercitată de lumnina provenită de la Soare este cea care face ca coada unei comete să se îndepărteze de Soare.

Însă în 1873 fizicianul James Clerk Maxwell a propus o nouă ipoteză în lucrarea „A Treatise on Electricity and Magnetism” ce putea fi asociată cu momentum. Maxwell susţinea că lumina este o formă de radiaţie electromagnetică ce poartă un momentum şi astfel exercită presiune. Însă acest momentum sau radiaţie a unui foton este extrem de mică  ceea ce înseamnă că măsurarea sa directă este dificilă

„Până acum nu am reuşit să determinăm cum poate fi convertit acest momentum în forţă sau mişcare”, a declarat inginerul Kenneth Chau din cadrul University of British Columbia Okanagan Campus, Canada.

Tehnologiile din prezent nu sunt suficient de sensibile să detecteze momentumul unui foton, direct. Chau şi echipa sa au reuşit însă să măsoare efectul  momentumului unui foton. În cadrul experimentului, atunci când au transmis pulsaţii laser către o oglindă, undele ce se propagau de-a lungul suprafeţei au putut fi măsurate cu ajutorul senzorilor acustici  Astfel poate fi calculată presiunea radiaţiilor exercitată de momentumul fotonilor.

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articoleŞ