Home » Stiinta » Studiile pe animale arată că astronauţii pot avea tulburări gastrointestinale în călătoriile lungi în spaţiu

Autor: Alexandru Voiculescu 10.06.2018
Experimentele realizate pe animale care au simulat expunerea la radiaţie cosmică a astronauţilor indică probleme serioase cu privire la sănătatea astronauţilor în timpul voiajelor lungi în spaţiu, precum călătoria pe Marte.

În cel mai recent studiu al cercetătorilor de la Georgetown University Medical Center (GUMC), publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), sugerează că bombardamentul cu radiaţii cosmice din spaţiu poate afecta sever ţesutul gastrointestinal, ceea ce duce la efecte nocive pe termen lung. De asemenea, studiul ridică probleme în ceea ce priveşte riscul apariţiei tumorilor la stomac şi colon, scrie Phys.

„Ionii grei precum cei de fier şi siliciu sunt nocivi din cauza masei lor mai mare comparabil cu fotonii din raze x sau raze gamma care se întâlnesc pe Pământ”, a precizat Kamal Datta, autorul principal al studiului.

„Cu tehnologia actuală, este dificil de protejat astronauţii împotriva radiaţiior de ioni grei. Deşi există o cale de a folosi medicamente pentru anularea efectelor, nu a fost creat niciun agent de acest fel”, a adăugat Datta. „Chiar dacă voiajele scurte, precum călătoria pe Lună, nu expun astronauţii la nivelul acesta de radiaţii, marea problemă este reprezentată de efectele pe termen lung care pot apărea în voiajele mai îndelungate, precum călătoria pe Marte”, a precizat cercetătorul.

Expunerea la radiaţii poate duce la apariţia cancerului

Tractul gastrointestinal are ţesut regenerabil, unde stratul superior de celule este înlocuit o dată la 3-5 zile cu ajutorul migraţiei coordonate a noilor celule de jos spre partea superioară. „Orice tulburare a acestui mecanism de înlocuire duce la o funcţionare defectuoasă a proceselor fiziologice precum absorbţia de nutrienţi şi începutul unor maladii precum cancerul”, a precizat Albert Fornace, co-autor al studiului.

Pentru a investiga efectele ionilor grei asupra tractului, savanţii au folosit intestinul subţire al şoarecilor ca model. Şoarecii au fost expuşi la o doză scăzută de radiaţie cu ioni de fier la NASA Space Radiation Laboratory (NSRL). Cercetătorii au comparat grupul de şoareci expuşi la radiaţie cu ioni cu şoarecii expuşi la radiaţie gamma şi cu un grup de control, care nu au fost expuşi la niciun tip de radiaţie. Experţii au găsit că celulele din intestin ale şoarecilor din grupul expus la radiaţii cu ioni nu au absorbit nutrienţii în mod adecvat şi au format polipi canceroşi.

Mai mult, s-au găsit dovezi că radiaţia cu ioni de fier a afectat ADN-ul, ceea ce a dus la creşterea numărului de celule senescente. Acestea sunt incapabile de diviziunea celulară normală, dar nu sunt „tăcute”. „Acestea generează stres oxidativ şi molecule inflamatorii care duc la rândul lor la mai multe afecţiuni, printre care şi influenţarea negativă a migraţiei celulelor care sunt necesare pentru înlocuirea celor din stratul superior al intestinelor”, a adăugat Datta.

De asemenea, chiar dacă şoarecii au fost expuşi la doze mici în perioada echivalentă celei petrecute într-un voiaj lung în spaţiu, efectele radiaţiei cu ioni de fier par să fie permanente.

Un nou studiu arată că astronauţii care vor călători pe Marte vor fi expuşi la o doză letală de radiaţie

La ce nivel de radiaţii sunt expuşi astronauţii în spaţiul cosmic?

Mersul pe Lună nu este uşor, iar un videoclip cu astronauţi care cad o dovedeşte