Home » Stiinta » Un nou studiu ajunge la o concluzie definitivă în privinţa legăturii dintre găuri negre şi materia întunecată

Autor: Alexandru Voiculescu 10.04.2018
Pentru un scurt moment după detectarea din 2015 a undelor gravitaţionale rezultate în urma coliziunii dintre două găuri negre, astronomii au sperat că materia întunecată poate include multe găuri negre împrăştiate prin Univers. Într-un studiu recent, savanţii de la Universităţii din California, Berkeley, au năruit aceste speranţe.

Bazându-se pe o analiză statistică a 740 dintre cele mai luminoase supernove descoperite din 2014, a căror lumină nu pare amplificată de lentile gravitaţionale, cercetătorii au ajuns la concluzia că găurile negre primordiale nu pot alcătui mai mult de 40% din materia întunecată din Univers, scrie Phys.

Găurile negre primordiale s-au putut forma în primele milisecunde după Big Bang ca regiuni ale Universului cu masă foarte densă.

Rezultatele sugerează că în alcătuirea materiei întunecate nu intră găurile negre actuale sau alte obiecte masive similare, precum MACHO-uri (massive compact halo object).

Excluderea variantei „găuri negre” continuă să facă din materia întunecată una dintre cele mai dificile enigme ale Universului. În ciuda faptului că aceasta alcătuieşte 84,5% din materia totală, nimeni nu o poate observa în mod direct. Candidaţii pentru materia întunecată se întind pe 90 de ordine de magnitudine în masă, de la particule ultrauşoare la obiecte grele precum MACHO-uri.

„Suntem înapoi la discuţiile standard. Ce este materia întunecată? Rămânem fără opţiuni bune”, a precizat Uroš Seljak, profesor de fizică la UC Berkeley şi unul dintre autorii noului studiu. „Este o provocare pentru generaţiile viitoare”, a adăugat savantul.

O nouă abordare poate face ca materia întunecată ”să iasă la lumină”

Ce s-ar întâmpla dacă ai deveni materie întunecată?

Fizicienii au realizat cea mai precisă măsurătoare a uneia dintre forţele fundamentale ale naturii, iar rezultatele nu sunt aşa cum sperau