Home » Știință » Premieră uimitoare în astronomie: cercetătorii au găsit mai multe perechi de găuri negre în centrul galaxiilor, aflate foarte aproape de contopire

Publicat: 09.11.2018
Pentru prima dată, o echipă de astronomi a observat mai multe perechi de galaxii în ultimele etape ale contopirii prin studierea găurilor negre supermasive din centrul fiecărei galaxii. Aceste găuri negre se află la o distanţă foarte mică una faţă de cealaltă, în etapa premergătoare contopirii. Descoperirea este relevantă pentru înţelegerea perioadei de dinaintea coliziunii, care anterior era considerată mai scurtă. De asemenea, imaginile culese de la mai multe telescoape arată viitorul îndepărtat al galaxiei noastre care va intra în coliziune cu Andromeda.

Condusă de Michael Koss de la University of Maryland, echipa a analizat sute de galaxii apropiate folosind imaginile realizate de W.M. Keck Observatory din Hawaii şi de Hubble Space Telescope. Astronomii au descris descoperirile într-o lucrare publicată recent, pe 8 noiembrie 2018, în jurnalul Nature.

„Văzând perechea de miezuri de galaxie asociată cu aceste găuri negre atât de aproape una de alta a fost uimitor”, a precizat Koss.

Imaginile de rezoluţie înaltă oferă o ilustraţie a unui fenomen a cărui existenţă era suspectată de astronomi şi care era, conform acestora, mult mai comună la începutul Universului, atunci când coliziunile de galaxii erau mai des întâlnite. Atunci când găurile negre vor intra în coliziune, vor elibera energie puternică în forma undelor gravitaţionale – unde în spaţiu-timp detectate recent pentru prima dată de detectoarele-pereche LIGO (Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory), scrie Phys.

Imaginile prezintă evenimentele care vor avea loc şi atunci când Calea Lactee va intra în coliziune cu Andromeda. Ambele galaxii au găuri negre supermasive în centrul lor, care se vor întâlni şi se vor contopi într-o singură gaură neagră.

Echipa a fost inspirată de o imagine a două galaxii aflate în interacţiune numinte colectiv NGC 6240, care a fost prototip pentru studiu. Cercetătorii au căutat prima dată găurile negre active ascunse, cu ajutorul datelor în raze X culese pe o perioadă de 10 ani de BAT (Burst Alert Telescope) al NASA.

„Aceste raze X trec prin norii groşi de praf şi gaz care înconjoară galaxiile active, permiţând BAT să vadă ceea ce este invizibil în alte lungimi de undă”, a precizat Richard Mushotzky, coautorul studiului.

Apoi, cercetătorii au studiat arhiva de la Hubble, marcând galaxiile în contopire observate şi în datele de la BAT. Au folosit şi observaţiile ale Keck, telescop capabil să vadă în infraroşu, adică acele găuri negre producătoare de raze X care nu au fost găsite în arhiva Hubble.

Echipa a studiat galaxii localizate la o distanţă medie de 330 de milioane de ani lumină de Terra – relativ aproape în termeni astronomici. Multe dintre aceste galaxii sunt similare în dimensiune cu Calea Lactee şi Andromeda. În total, echipa a analizat 96 de galaxii observate cu telescopul Keck şi 385 de galaxii ale arhivei Hubble.

Rezultatele au arătat că mai mult de 17% dintre aceste galaxii au o pereche de găuri negre în centrul lor care se află în ultimele etape de dinaintea contopirii într-o singură gaură neagră ultramasivă. Cercetătorii au fost surprinşi să găsească un procentaj atât de mare de galaxii aproape de faza de contopire.

Pentru a verifica rezultatele, cercetătorii au comparat galaxiile din studiu cu un grup de control de 176 de galaxii din arhiva Hubble care nu aveau galaxii active în centru.

Ce se întâmplă dacă eşti atras într-o gaură neagră?

Cum arata, de fapt, o gaura neagra? (FOTO)