Home » Stiinta » Cercetătorii au adus ”echilibrul în Univers”: o nouă teorie poate explica 95% din cosmosul ”care lipseşte”

Autor: Alexandru Voiculescu 12.09.2018
Savanţii de la University of Oxford au rezolvat probabil una dintre cele mai mari probleme în fizica actuală, într-o nouă lucrare care şi-a propus să unifice materia întunecată şi energia întunecată într-un singur fenomen: o substanţă cu masă negativă.

Dacă ai vrea să împingi o masă negativă, aceasta ar accelera spre tine. Această nouă teorie poate valida una dintre predicţiile lui Albert Einstein, scrie Phys.

Modelul prezent, recunoscut la scară largă al Universului, numit LambdaCDM nu ne spune nimic despre proprietăţile fizice ale materiei şi energiei întunecate. Le cunoaştem doar datorită efectelor gravitaţionale pe care le au asupra materiei normale.

Acest model nou, publicat pe 5 decembrie în Astronomy and Astrophysics de Jamie Farnes, oferă o nouă explicaţie. „Propunem că materia întunecată şi energia întunecată pot fi unificate într-un fluid care are un tip de gravitaţie negativă, respingând materia din jur. Deşi această materie este bizară pentru noi, sugerează că Universul este simetric în trăsături pozitive şi negative”, a explicat savantul.

„Rezultatul poate fi frumos: energia întunecată şi materia întunecată pot fi unificate”

În trecut, existenţa materiei negative a fost o ipoteză eliminată întrucât se credea că materia ar deveni mai puţin densă odată cu expansiunea Universului, ceea ce este contrat observaţiilor care arată că energia întunecată nu se subţiază odată cu trecerea timpului. Echipa a demonstrat că datorită faptului că apare continuu masă negativă, fluidul nu se diluează odată cu expanisunea cosmosului. De fapt, fluidul pare să fie identic cu energia întunecată.

Teoria oferă primele predicţii corecte ale comportamentului halourilor de materie întunecată. Multe galaxii se învârt atât de rapid încât ar fi trebuit să se dezintegreze, ceea ce sugerează că o materie invizibilă le ţine. Noul studiu prezintă şi o simulare computerizată a proprietăţilor masei negative, care prezice formarea halourilor de materie întunecată precum cele observate cu ajutorul telescoapelor radio.

Albert Einstein a oferit primele indicii ale unui univers întunecat acum exact 100 de ani, când a descoperit un parametru în ecuaţiile sale cunoscut drept „constanta cosmologică”, care astăzi este sinonimă cu energia întunecată.

„Abordările anterioare de combinare a energiei întunecate şi a materiei întunecate au încercat să modifice teoria relativităţii generale a lui Einstein, ceea ce a fost extrem de dificil. Noua abordare ia două idei vechi care sunt compatibile cu teoria lui Einstein – masa negativă şi creaţia materiei – şi le combină”, a adăugat Farnes. „Rezultatul poate fi frumos: energia întunecată şi materia întunecată pot fi unificate într-o singură substanţă, cu ambele efecte fiind explicabile ca materie cu masă pozitivă care pluteşte pe o mare de mase negative”, a adăugat savantul.

Ce s-ar întâmpla dacă ai deveni materie întunecată?

Cercetătorii au creat un ceas atât de precis încât ar putea detecta materia întunecată