Prima pagină Stiinta

Solstiţiul de iarnă 2018 şi ultimul curent de meteori din acest an

Oana Bujor 12.20.2018 | ● Vizualizări: 1599
Sursa-Pixabay     + zoom
Galerie foto (1)

Solstiţiul de iarnă din 2018 este acompaniat de ultimul curent de meteori din acest an, Ursidele. Deşi din punct de vedere meteorologic iarna a sosit deja, începerea iernii astronomice este marcată de către solstiţiu. Momentul exact are loc în acelaşi timp peste tot pe Terra. În 2018, solstiţiul de iarnă are loc pe 22 decembrie. Tot în această perioadă are loc şi curentul de meteori Urside.

În România, solstiţiul de iarnă din 2018 are loc pe 22 decembrie, la ora 00:23. De asemenea, în noaptea de 21 spre 22 decembrie pe cer vor putea fi urmărite şi Ursidele, ultimul curent de meteori din 2018.

Solstiţiul de iarnă marchează începutul iernii astronomice, dar şi începutul celor mai reci trei luni din an, în Emisfera Nordică, ca urmare a înclinării axei planetei. După solstiţiu, zilele încep să crească. Pe 22 decembrie, în momentul solstiţiului, Soarele răsare cu 23° 27' sud de punctul cardinal estic, iar la momentul amiezii el urcă la doar 21° faţă de orizont. Astfel, la acestă dată durata zilei are valoarea minimă din an de 8 ore şi 50 de minute, în timp ce noaptea are o durată maximă de 15 ore şi 10 minute, informează Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Ursean”. Solstiţiul de iarnă reprezintă ziua cea mai scurtă şi noaptea cea mai lungă din an.

Tot în această perioadă, începând cu data de 21 decembrie, au loc Ursidele. Curentul de meteori este emanat din Steaua Nordului, ce se află în linie cu Polul Nord.

Ursidele pot fi observate timp de o săptămână anual, dar punctul maxim este atins în noaptea de vineri, 21 decembrie, spre ziua de sâmbătă, 22 decembrie. Cel mai bun moment de observare a Ursidelor este pe 22 decembrie, după ce apune luna, dar înainte de răsărit. Ursidele sunt un curent de meteori relativ mic chiar şi în punctul maxim. Specialiştii estimează că vor putea fi observaţi 5-10 meteori pe oră, scrie Curiosity.

Curentul de meteori Urside este produs de reziduurile spaţiale lăsate în urmă de Cometa 8P/Tuttle.

Aşadar, în perioada de 21-22 decembrie vom avea parte de două fenomene astronomice: solstiţiul de iarnă şi curentul de meteori Urside, ultimul din 2018.

Astronomii sunt uimiţi de ce se întâmplă acum cu Steaua Nordului. „Este ceva neaşteptat”

Cum să te orientezi în spaţiu folosind numai stelele?

Curând ai putea cumpăra ''o ploaie de meteoriţi artificială''