Home » Stiinta » Hubble a descoperit accidental o nouă galaxie în vecinătate

Hubble a descoperit accidental o nouă galaxie în vecinătate

Autor: Alexandru Voiculescu 02.02.2019
Hubble a descoperit accidental o nouă galaxie în vecinătate
Astronomii care au folosit Telescopul Spaţial Hubble al NASA şi ESA pentru a studia unele dintre cele mai bătrâne şi slabe stele din roiul stelar NGC 6762 au făcut o descoperire neaşteptată: o galaxie pitică în vecinătatea noastră, aflată la doar 30 de milioane de ani lumină distanţă. Aceasta a fost descrisă în detaliu în jurnalul Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters.

După o analiză atentă a luminozităţii şi temperaturilor, astronomii au ajuns la concluzia că aceste stele nu aparţin roiului – care face parte din Calea Lactee – ci sunt cu milioane de ani mai îndepărtate, scrie Phys.

Vecinul nou-descoperit a fost poreclit Bedin 1 şi are dimensiuni modeste şi o formă alungită. Cel mai mare diametru al său este de doar 3.000 de ani lumină, o mică parte din Calea Lactee care are aproximativ 105.000 de ani lumină în diametru. Nu este doar mică, ci şi lumina sa este extrem de redusă. Aceste trăsături i-au făcut pe astronomi să o clasifice drept galaxie sferoidală pitică. Din această categorie fac parte 36 de galaxii din Grupul Local, dintre care 22 sunt galaxii-satelit ale Căii Lactee.

Deşi acestea sunt des întâlnite, Bedin 1 are unele trăsături care o scot în evidenţă. Nu este doar una dintre puţinele galaxii sferoidale pitice care au distanţele bine cunoscute, dar este şi extrem de izolată. Se găseşte la circa 30 de milioane de ani lumină de Calea Lactee şi la 2 milioane de ani lumină la cea mai apropiată galaxie mare, NGC 6744. Astfel, Bedin 1 este probabil cea mai izolată galaxie pitică descoperită până acum.

Conform proprietăţilor stelelor, astronomii au putut trage concluzia că galaxia are o vârstă de circa 13 miliarde de ani, aproape la fel de veche precum Universul. Având în vedere izolarea – care a rezultat în foarte puţine interacţiuni cu alte galaxii – şi vârsta, Bedin 1 este echivalentul astronomic al unei fosile vii de la începutul Universului.

Telscopul spaţial Hubble a prezentat ,,Galaxia Ascunsă,” una dintre cele mai luminoase din Univers-FOTO