Home » Stiinta » Hubble scoate la iveală furtunile masive de pe Uranus şi Neptun – FOTO

Hubble scoate la iveală furtunile masive de pe Uranus şi Neptun – FOTO

Autor: Alexandru Voiculescu 02.12.2019
Telescopul spaţial Hubble al NASA a scos la iveală o nouă furtună misterioasă pe Neptun şi a oferit noi imagini ale furtunii din regiunea polului nord al planetei Uranus.

La fel ca Pământul, Neptun şi Uranus au anotimpuri, ceea ce influenţează unele trăsături ale atmosferei. Dar anotimpurile sunt mult mai îndelungate pe aceste două planete de la marginea Sistemului Solar, durând decenii, scrie Phys.

Noua imagine a lui Neptun arată o furtună întunecată, în centru-sus (imaginea de jos). A apărut în timpul verii emisferei sudice, iar fenomenul este al patrulea de acest fel capturat de Hubble din 1993. Telescopul spaţial a observat-o în septembrie 2018, în emisfera nordică a planetei, furtuna având circa 11.000 de kilometri în diametru.

Credit: NASA

În dreapta sunt nori albi care acompaniază furtuna. Aceştia se formează când fluxul aerului înconjurător este perturbat şi deviat în sus peste vortexul întunecat, ducând la îngheţarea gazelor în cristale de metan.

Nu este clar cum se formează astfel de furtuni. Dar precum Marea Pată Roşie de pe Jupiter, vortexurile întunecate se învârt într-o direcţie anticiclonică şi pare să tragă material din straturile mai adânci ale atmosferei gigantului de gheaţă.

Uranus arată şi ea o trăsătură dominantă (imaginea de jos): o furtună masivă la polul nord. Savanţii cred că aceasta este rezultatul rotaţiei unice a planetei, una aproape verticală. În timpul verii, Soarele străluceşte aproape direct pe polul nord şi nu apune niciodată. Uranus se apropie acum de mijlocul verii, iar regiunea nordică devine din ce în ce mai proeminentă.

Credit: NASA

Aproape de marginea furtunii polare este un mare nor de metan îngheţat, care câteodată este suficient de strălucitor pentru a fi fotografiat de astronomii amatori.

Un nou studiu explică bizareriile planetei Uranus: de ce are axa înclinată şi temperaturi extrem de scăzute