Home » Stiinta » O descoperire scoate la iveală detalii despre prima etapă a formării sistemelor planetare şi poate arăta cum Planeta 9 poate să existe

Autor: Alexandru Voiculescu 03.07.2019
Unele dintre aspectele neobişnuite ale Sistemului Solar - un nor de comete, planete pitice cu orbite bizare şi o posibilă Planetă 9 - au fost asociate cu o apropiere a unei alte stele la începutul existenţei Sistemului Solar. Dar sunt acestea capabile să modifice orbitele planetelor, cometelor şi asteroizilor, reformând sistemele planetare? Astronomii de la University of California Berkeley şi Stanford University cred că au aflat răspunsul.

O planetă care a orbitat un sistem binar de stele a fost perturbată de altă pereche de stele care s-a apropiat prea mult de sistem acum 2-3 milioane de ani, la scurt timp de la formarea planetei dintr-un disc de praf şi gaz, scrie Phys.

Dacă descoperirea este confirmată, va întări argumentele că apropierile altor stele ajută la sculptarea sistemelor planetare şi pot determina dacă acestea pot avea planete cu orbite stabile.

„Una dintre enigmele din studierea exoplanetelor este că vedem sisteme unde planetele nu sunt aliniate, chiar dacă apar dintr-un disc plat şi circular”, a precizat Paul Kalas de la UC Berkeley. „Poate un tsunami cosmic a lovit aceste sisteme şi a rearanjat totul, dar nu avem dovezi. Lucrarea noastră oferă o observaţie rară a unor astfel de apropieri care a influenţat unul dintre sistemele planetare din galaxie”, adaugă cercetătorul.

Astronomii au căutat astfel de dovezi şi în Sistemul solar, dar având în vedere că acesta s-a format acum 4,5 miliarde de ani, sunt şanse foarte mici să se găsească relicve ale unui astfel de fenomen. Sistemul studiat de astronomi este HD 106906 şi este localizat la circa 300 de ani lumină de Terra şi are o vârstă de doar 15 milioane de ani.

Kalas şi Robert De Rosa, cercetător la Kavli Institute for Particle Astrophysics and Cosmology de la Stanford, au descris descoperirile în Astronomical Journal.

În acest sistem s-a descoperit o planetă masivă cu o orbită neobişnuită, denumită HD 106906 b, cu o masă de 11 ori mai mare decât cea a lui Jupiter. Recent, s-a aflat că acesta este un sistem binar de stele.

Ce a deranjat tânărul sistem?

Kalas a folosit Gemini Telescope din Anzii chilieni şi Hubble Space Telescope pentru a analiza mai îndeaproape HD 106906, descoperind că steaua are o centură de comete cu o orbită de asemenea descentrată. Orbita ciudată şi faptul că discul de praf era asimetric indicau că ceva a deranjat tânărul sistem.

Kalas şi colegii săi au propus că orbita planetei a fost modificată de un alt obiect, precum o altă planetă nevăzută sau de o stea. Cercetătorii cred că ambele au avut loc: planeta a căpătat o orbită excentrică atunci când s-a apropiat de sistemul binar central de stele, care a aruncat planeta în spaţiul interstelar, dar stelele din proximitate au salvat planeta prin plasarea acesteia pe o orbită suficient de îndepărtată de perechea de stele.

Observatorul spaţial Gaia le-a oferit savanţilor datele necesare pentru a testa ipoteza. După ce au calculat poziţiile înapoi în timp ale stelelor roiului format din 461 de stele din care face parte şi HD 106906, au descoperit că alt sistem binar s-ar fi apropiat suficient de mult acum 3 milioane de ani pentru a modifica sistemul planetar.

Vânătorul de exoplanete TESS a transmis către Pământ prima imagine – FOTO