Home » Știință » Neutrinii ascunşi pot deţine unul dintre cele mai mari enigme ale evoluţiei Universului

Publicat: 09.03.2019
„Mesagerii” misterioşi ai Big Bang-ului par să-şi fi lăsat urma în dispunerea inelară a galaxiilor. Aceste particule, numite neutrini, apar la doar o secundă după naşterea Universului acum 13,8 miliarde de ani, deplasându-se prin spaţiu şi fiind extrem de dificil de detectat. Dar tiparele circulare ale galaxiilor răspândite prin cosmos scot la iveală semne ale existenţei acestor particule timide.

O nouă cercetare, publicată recent în Nature Physics, scoate la iveală că gravitaţia subtilă a neutrinilor influenţează aceste dispuneri inelare. Întrucât aceşti neutrini-relicvă au fost creaţi practic odată cu Universul, savanţii speră ca într-o bună zi să folosească aceste particule pentru a înţelege mai bine prima perioadă a Universului, scrie Science News.

Cercetarea acestora nu este deloc simplă. Toţi neutrinii sunt cunoscuţi pentru dificultatea cu care pot fi detectaţi. Nu au sarcină electrică şi pot trece prin toată materia. Cu ajutorul detectorilor senzitivi, savanţii pot detecta neutrini produşi prin procese de zi cu zi precum descompunerea radioactivă. Dar neutrinii creaţi de Big Bang, cunoscuţi drept „fondul cosmic de neutrini” sunt chiar şi mai misterioşi. Deşi aceste relicve cosmice sunt omniprezente în Univers, particulele au atât de puţină energie că nu au fost descoperite în mod direct.

Astfel, cercetătorii au căutat influenţa acestora asupra altor fenomene şi obiecte cosmice, precum un tipar cauzat de undele acustice de la începutul Universului care ar fi trebuit să fie afectat de neutrini. Aceste unde s-au răspândit prin Univers precum valurile circulare dintr-o baltă, comprimând materia în pachete dense. Acest proces duce la galaxii care au o tendinţă să se adune în inele.

Dar neutrinii pot mişca această materie datorită gravitaţiei particulelor, aducând mici schimbări ale distribuţiei materiei din inele. „Se poate vedea atracţia neutrinilor”, a precizat cosmologul Daniel Green de la University of California, San Diego, unul dintre autorii studiului. Folosind datele de la BOSS (Baryon Oscillation Spectroscopic Survey), Green şi colegii au studiat tiparele circulare ale galaxiilor şi au văzut dovezile că neutrinii atrăgeau materie din partea internă din banda inelului spre partea externă.

Pentru prima dată, neutrinii, particule subatomice din care sunt compuse radiaţiile cosmice, au fost găsiţi pe Terra. ”Este începutul unui nou domeniu”

Un mister mai vechi de un secol al astrofizicii a fost descifrat. Savanţii au găsit sursa ”particulelor-fantomă”

Cum ar arăta un univers constituit din antimaterie?

De ce au scufundat cercetătorii un telescop în cele mai adânci locuri din ocean