Home » Știință » A fost efectuată cea mai precisă măsurătoare a Căii Lactee. Cât cântăreşte de fapt galaxia noastră

Publicat: 12.03.2019
Într-un exemplu clar de cercetare astronomică ce a implicat mai multe misiuni, măsurătorile de la Telescopul Spaţial Hubble al NASA şi ESA şi de la misiunea Gaia a ESA au fost combinate pentru a estima masagalaxiei noastre: 1,5 de trilioane de mase solare.

Masa Căii Lactee este una dintre cele mai fundamentale măsurători pe care astronomii le pot face. Totuşi, în ciuda deceniilor de efort susţinut, chiar şi cele mai bune estimări posibile ale masei Căii Lactee nu au fost precise. Acum, prin combinarea datelor de la cele două misiuni, astronomii au descoperit că galaxia noastră cântăreşte 1,5 trilioane de mase solare şi are o rază de 129.000 de ani lumină, scrie Phys.

Estimările anterioare ale masei variau de la 500 de miliarde la 3 trilioane de mase solare. Această mare incertitudine a apărut în principal din diferitele metode folosite pentru măsurarea distribuţiei materiei întunecate, care alcătuieşte până la 90% din masa galaxiei.

„Nu poţi detecta materie întunecată în mod direct”, a explicat Laura Watkins de la European Southern Observatory, Germania, cercetătoarea care a condus echipa care a realizat analiza. „Acest lucru ne duce la incertitudinea de acum cu privire la masa Căii Lactee – nu poţi măsura cu acurateţe ceea ce nu vezi”, a adăugat aceasta.

Având în vedere acest aspect, echipa a trebuit să folosească o metodă inteligentă de a măsura Calea Lactee, care se bazează pe măsurarea vitezelor roiurilor stelare dense care orbitează discul galaxiei noastre de la distanţe mari.

Echipa a folosit datele de la Gaia ca bază pentru studiul lor. Gaia a fost făcută să creeze hărţi tridimensionale precise ale obiectelor astronomice din Calea Lactee şi pentru a monitoriza mişcările acestora. Al doilea set de date include măsurătorile roiurilor stelare aflate până la 65.000 de ani lumină depărtare de Terra.

Aceste date au fost combinate cu cele culese de Hubble. Observaţiile realizate cu ajutorul telescopului spaţial au permis adăugarea şi roiurilor stelare mai îndepărtate de Pământ, până la 130.000 de ani lumină.

Ce masă are Calea Lactee?

O galaxie pitică s-ar putea ciocni cu Calea Lactee. Evenimentul ar putea duce la ”trezirea” unei găuri negre supermasive