Home » Stiinta » O teorie populară a lui Stephen Hawking este infirmată de noi rezultate

O teorie populară a lui Stephen Hawking este infirmată de noi rezultate

Autor: Alexandru Voiculescu 04.07.2019
O teorie populară a lui Stephen Hawking este infirmată de noi rezultate
O echipă internaţională de cercetători a pus o teorie speculată de Stephen Hawking la cel mai riguros test de până acum, iar rezultatele lor au exclus posibilitatea conform căreia găurile negre primordiale mai mici de o zecime de un milimetru formează o mare parte din materia întunecată.

Detaliile studiului au fost publicate în Nature Astronomy.

Teoria din 1974 a lui Stephen Hawking postulează existenţa găurilor negre primordiale apărute la scurt timp după Big Bang care în prezent formează o mare parte din materia întunecată, scrie Science Daily.

Echipa internaţională de cercetători, condusă de Masahiro Takada de la Kavli Institute for the Physics and Mathematics of the Universe, au folosit efectul de lentilare gravitaţională pentru a observa găurile negre primordiale dintre Terra şi galaxia Andromeda. Lentilarea gravitaţională, un efect sugerat prima dată de Albert Einstein, se manifestă prin curbarea luminii provenită de la un obiect îndepărtat precum o stea datorită efectului gravitaţional al unui obiect masiv precum o gaură neagră.

Totuşi, efectele sunt rare pentru că au nevoie de o stea din galaxia Andromeda, o gaură neagră primordială care are rolul de lentilă şi un observator pe Pământ să fie în linie cu acestea. Pentru a maximiza şansele de a captura un eveniment, cercetătorii au folosit camera digitală Hyper Suprime-Cam a telescopului Subaru din Hawaii, care poate captura întreaga imagine a galaxiei Andromeda într-un singur cadru.

Din 190 de imagini consecutive ale galaxiei Andromeda luate în decurs de 7 ore într-o noapte cu cer senin, echipa a căutat date pentru a scoate în evidenţă un astfel de eveniment. Dacă materia întunecată este alcătuită din găuri negre primordiale de o anumită masă, în acest caz mase mai mici decât a Lunii, cercetătorii se aşteptau să găsească circa 1.000 de astfel de efecte. Dar după analize atente, au putut găsi un singur caz. Rezultatele echipei arată că găurile negre primordiale pot contribui cu numai mult de 0,1% din toată masa materiei întunecate. Aşadar, este foarte improbabil ca teoria să fie adevărată.

Descoperirea care poate ”scoate la lumină” materia întunecată: aceasta are o proprietate fundamentală a materiei normale