Home » Stiinta » Efectele zborului spaţial asupra astronautului Scott Kelly sunt opuse faţă de ceea ce se anticipa. Savanţii s-au înşelat

Autor: Alexandru Voiculescu 04.13.2019
Într-un experiment mental numit paradoxul gemenilor, un frate care călătoreşte prin spaţiu ar îmbătrâni mai lent comparativ cu cel de pe Terra, ca rezultat al dilatării timpului atunci când se ating viteze mari. Dar savanţii care au studiat astronauţii gemeni într-un scenariu real au găsit opusul: Scott Kelly a îmbătrânit mai repede ca rezultat al şederii sale de un an la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale, comparativ cu fratele său Mark.

Teoriile lui Albert Einstein nu au fost totuşi infirmate, întrucât Scott Kelly nu călătorea nici pe aproape de viteza luminii. Problema are în vedere realitatea biologică a traiului în spaţiu, cu hazarde precum radiaţia, microgravitaţia, problemele cu odihna şi spaţiul mic. Toate acestea afectează organismul, accelerând procesul de îmbătrânire şi crescând riscul apariţiei cancerului, scrie Live Science.

Din fericire pentru Scott Kelly şi alţi astronauţi şi cosmonauţi, aceste efecte nu par să fie extreme, iar corpul pare să se recupereze, conform cele mai detaliate analize a proiectului NASA Twins Study, publicată pe 11 aprilie în jurnalul Science.

Gemenii au fost monitorizaţi înainte, în timpul şi după misiunea care a durat un an. Studiul publicat include 10 investigaţii diferite, care au avut în vedere printre altele cogniţia, sănătatea vederii şi schimbările în flora intestinală. Multe dintre acestea au fost conduse de cercetători care nu sunt afiliaţi NASA.

Descoperirea cheie este că Scott s-a recuperat în cea mai mare parte după anul petrecut în spaţiu în 2015, dar au existat câteva observaţii interesante.

În timpul în care s-a aflat pe orbită, telomerii lui Scott (capetele cromozomilor) au crescut, un semn de întinerire, fiind primul caz de acest fel înregistrat în spaţiu sau pe Pământ. Lungimea acestora scade odată cu înaintarea în vârstă.

Scott a pierdut această creştere odată ce s-a întors pe Terra. „Am găsit mai mulţi telomeri scurţi după zbor decât am găsit înainte. Aici cred că există consecinţa pe termen lung, fiind supus unui risc crescut de îmbătrânire accelerată sau de patologii asociate îmbătrânirii precum unele cancere sau boli cardiovasculare”, a precizat Susan Bailey, de la Colorado State University, unul dintre investigatorii principali ai acestui studiu.

Nu se ştie cu certitudine dacă Scott are un risc crescut de apariţie a cancerului ca urmare a expunerii la radiaţie. Atât Mark cât şi Scott sau fost diagnosticaţi şi trataţi în 2007 de cancer la prostată.

Studiul are implicaţii majore în înţelegerea riscurilor la care sunt supuşi exploratorii spaţiali, mai ales în contextul călătoriilor de lungă durată. Doza de radiaţie într-o misiune pe Marte ar fi de până la cinci ori mai mare decât într-o misiune la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale, astfel că NASA trebuie să găsească metode de a proteja astronauţii care călătoresc acolo.

Călătoria în spaţiu te face alt om. La propriu! Cercetătorii NASA au descoperit schimbări majore în ADN-ul astronautului Scott Kelly