Home » Stiinta » Polul nord magnetic al Terrei se află în continuă mişcare, iar cercetătorii au găsit acum cauza

04.26.2019
Câmpul magnetic al planetei noastre este responsabil cu blocarea unei mari părţi a radiaţiilor solare care se îndreaptă către Terra şi care ar putea să conducă spre dispariţia totală a atmosferei şi oceanului planetar, asigurând condiţiile necesare existenţei vieţii aşa cum o ştim pe Pământ.
Datele strânse de-a lungul ultimului secol i-au determinat de pe oamenii de ştiinţă să concluzioneze că polul nord magnetic se află în mişcare, deplasându-se către nordul geografic cu aproximativ 48 de kilometri pe an. Această descoperire are două implicaţii majore: prima vizează câmpul magnetic care se află, de asemenea, în mişcare continuă; cea de a doua: World Magentic Model (WMM), folosit pentru determinarea poziţiei pe glob, inexact. Problemele legate de erorile WMM au determinat armata americană să solicite devansarea actualizării modelului, aceasta fiind programată pentru anul viitor.

Pentru a înţelege modul în care se mişcă câmpul magnetic şi, odată cu el, şi polul nord magnetic, trebuie să înţelegem şi cum ia naştere acesta. Astfel, câmpul magnetic care înconjoară Terra este generat de către rotaţia în miezul planetei, la aproximativ 2.900 de kilometri, a unei mase uriaşe de fier şi nichel în stare lichidă la temperaturi foarte înalte. Mişcarea şi distribuţia masei de metal topit conduce spre modificarea poziţiei polilor magnetici.

Câmpul magnetic al Pământului/ Credit foto: 123RF

Până de curând, detectarea şi aproximarea schimbărilor în câmpul magnetic reprezentau o sarcină imposibilă pentru oamenii de ştiinţă. Geofizicienii Julien Aubert şi Christopher Finlay au făcut paşi spre determinarea variaţiilor prin utilizarea supercomputerelor, notează Science Alert. Cei doi au plecat de la premisa că mişcarea maselor de metal lichid influenţează starea câmpului magnetic şi, ulterior, au aflat că în miezul planetei se produc unele anomalii. Aceste anomalii se produc ca urmare a existenţei unor mase de metal în stare lichidă, care în contact cu metalul lichid mai rece se ridică. Aceste valuri dau naştere unor valuri magnetice care ajung să influenţeze poziţia polului nord magnetic. „Gândiţi-vă că aceste valuri vibrează într-un mod asemănător cu corzile unui instrument muzical”, a declarat Julien Aubert, unul dintre autorii cercetării publicate recent în Nature.

Importanţa nordului magnetic în navigaţie

Pentru forţele armate ale Statelor Unite sau cele ale ţărilor europene, determinarea exactă a nordului magnetic are o importanţă maximă, de acesta depind sistemele lor de navigaţie. De asemenea, existenţa unui World Magnetic Model precis reprezintă o prioritate pentru utilizatorii civili, companiile aeriene şi chiar aplicaţiile care folosesc localizarea GPS, în absenţa acestuia navigarea fiind mult îngreunată. Din acest motiv, British Geological Survey şi National Oceanic and Atmospheric Administration sunt însărcinate cu actualizarea WMM la fiecare cinci ani.

Există posibilitatea dezintegrării câmpului magnetic?

Câmpul magnetic al Terrei ţine la distanţă radiaţiile solare şi protejează atmosfera de la evaporare, în lipsa acestuia, am putea rămâne fără atmosferă. Totuşi, posibilitatea ca planeta noastră să rămână fără învelişul magnetic este foarte mică, ca urmare a faptului că miezul planetei se va află mereu în continuă mişcare, a declarat Justin Revenaugh, seismolog din cadrul University of Minnesota. Un caz foarte improbabil propus de către seismolog implică inversarea polilor magnetici, situaţie în care câmpul magnetic îşi va pierde până la o treime din densitate.

Magnetul cu un singur pol poate fi o realitate cu ajutorul unei descoperiri surprinzătoare